PSZÁF: ötezer megkeresés a vidéki pénzügyi tanácsadóknál

MTI 2012. március 30., péntek 12:53

Működésük első évében, 2011 áprilisa óta közel ötezer ügyfélmegkeresést kezeltek a nyolc megyeszékhelyen tevékenykedő pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák, az idei márciusi adatok nélkül - derül ki az irodahálózatot anyagilag és szakmailag támogató Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) összesítéséből.

A pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó irodák működésének első évében a megkeresések döntő része, mintegy 3.300 darab a pénzpiaci területre vonatkozott. Ezen belül jelentős számban érdeklődtek a fogyasztók a deviza alapú jelzáloghitelekre vonatkozó állami és banki programokról (így a fix árfolyamú végtörlesztésről, a Nemzeti Eszközkezelőről és az árfolyamgátról), a követeléskezelési eljárásokról, a lízingkonstrukciók jellemzőiről, illetve a nem pénzügyi szolgáltatást nyújtó fogyasztói csoportokról.

A PSZÁF összesítése szerint a pénztári témák kapcsán több mint 900 megkeresés érkezett, az érdeklődés itt tavaly augusztusban és szeptemberben - a magán-nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetését követően - ugrott meg. A fogyasztók biztosítási témák kapcsán 456 alkalommal, tőkepiaci ügyekben viszont csak 83 esetben kopogtattak a pénzügyi tanácsadó irodáknál.

Ami a megkeresések módját illeti, a legtöbb, közel 3.200 fogyasztó személyesen kereste fel az irodákat. A telefonos kapcsolatfelvételt majdnem 1.300 fogyasztó, az elektronikus levelet hozzávetőleg 300 ügyfél, a postai utat pedig 11 személy választotta.

A pénzügyi tanácsadó irodák több mint 3.800 esetben nyújtottak segítséget a fogyasztóknak a panaszbeadvány kitöltéséhez. Erre azért is szükség volt, mert 3.020 esetben a panasz orvoslásaként a tanácsadók első lépésben a pénzügyi szolgáltató közvetlen megkeresését javasolták.

A pénzügyi fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértése esetén intézkedő PSZÁF-hoz, illetve a szerződéses jogvita esetén illetékes Pénzügyi Békéltető Testülethez - amelyek eljárásának feltétele a pénzügyi szolgáltató előzetes megkeresése - 250, illetve 589 alkalommal irányították tovább a fogyasztókat a tanácsadók. Közvetlenül bírósági eljárás megindítását 596 esetben javasolták.

Az országos irodahálózatot az idén március végéig a PSZÁF támogatásával a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületet és az Indra Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesületét összefogó konzorcium működteti egy évre szóló szerződés keretében. A civil-hatósági együttműködés eredményeképpen a felügyelet fogyasztóvédelmi szerepkörében nyithatott a vidéken élő fogyasztók felé is, akik így már közvetlenül lakóhelyük körzetében fordulhatnak megbízható tanácsért és információért hozzáértő szakemberekhez - olvasható a PSZÁF közleményében.

Az igen kedvező lakossági visszajelzésekre is tekintettel a PSZÁF új irodák megnyitásával és támogatásával további 2 éves időtartamra kívánja a vidéki hálózatot működtetni. Eszerint várhatóan - a közösségi nyílt közbeszerzési eljárás lezárását követően - az idén áprilistól immár 11 megyeszékhelyen - Békéscsabán, Debrecenben, Egerben, Győrött, Miskolcon, Nyíregyházán, Pécsett, Székesfehérvárott, Szegeden, Szombathelyen és Zalaegerszegen - tevékenykednének a pénzügyi tanácsadó irodák.