rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. június 11.

Gaskó István, a LIGA Szakszervezetek elnöke


Bolgár György:
- Látta már a mai Népszabadság 3. oldalán azt a címet, hogy 1,5 havi fizetésmegvonás sem elég a sztrájkhoz?

Gaskó István: - Nem láttam, mert éppen külföldön tartózkodom.

- Értem. A lényeg az, hogy Önt ugyan nem kérdezték, de több szakszervezeti vezető kollégáját igen, és mindenki azt mondta, hogy egyelőre tárgyalni, egyeztetni próbálnak, felmérik a helyzetet és tájékozódnak, és a sztrájktól még messze vagyunk. A Népszabadság ebből levonta azt a következtetést, hogy a tizenöt százalékos bértömeg-csökkentés nem ütötte ki a biztosítékot a szakszervezeteknél. De mit szól ehhez egy olyan szakszervezet vezetője, amely az elmúlt években több vasúti sztrájkot is szervezett? Azt tudni lehet, hogy a MÁV elsődlegesen érintett ebben a bértömeg-csökkentési tervben. Ön mennyire látja lehetségesnek azt, hogy tárgyalásokkal el lehet oszlatni a fenyegetést?

- A tizenöt százalékos bértömeg-megvonás valószínűleg a keresetek színvonalára is hatással lehet. Mivel azonban a munkaszerződések kétoldalúak, ezért a béreket nem egyszerű lecsökkenteni. Ha valós lesz ez a tizenöt százalékos bérköltségcsökkentés, akkor valószínűleg a létszámleépítés lehet az egyetlen megoldás a munkaadók, a menedzsment számára, hogy ezt a kötelezettséget teljesítse, ha ilyet rónak a nyakukba. Ebben a LIGA Szakszervezetek természetesen nem lesz partner, mint ahogy eddig sem volt. Elfogadhatatlan, hogy akkor, amikor a gazdasági válság jelei kezdenek elmúlni, és az élénkülés, a növekedés kezd látszani mint meghatározó folyamat, akkor nem is 1,5 havi, hanem majdnem 2 havi keresetcsökkenést kellene végrehajtani. Nem hiszem, hogy ilyet meg lehetne valósítani.

- Nézzük meg, hogy milyenek a technikai megvalósítási körülményei ennek a dolognak. Ha mondjuk a MÁV vezérigazgatójának azt mondja az illetékes minisztérium, hogy tizenöt százalékkal kevesebb bért kap, ennyit oszthat ki, akkor ezek szerint azzal a lehetőséggel nem élhet, hogy csökkenti a fizetéseket, mert a kollektív szerződés ezt tiltja.

- Meg munkaszerződések is.

- Igen. És az elbocsátásokra milyen hatással lenne ez az intézkedés?

- Ahogy már mondtam, ez létszámleépítést vonhat maga után, de az állami vállalatok az elmúlt 4 évben olyan mértékű létszámcsökkenést hajtottak végre, hogy már mindenütt működési zavarok jelentkeznek emiatt. Nincsenek tartalékok a foglalkoztatottak létszámát illetően. Amikor egy kormány azt mondja, hogy a legfontosabb számára a munkahelyek megőrzése, akkor egy ilyen típusú intézkedés elég furcsa, mert nem hiszem, hogy ez abba az irányba mutatna, hogy a foglalkoztatás növekedjen Magyarországon. Nem hiszek ebben az intézkedésben.

- Ez ráadásul tizenöt százalékos létszámcsökkentésnek felelne meg. A MÁV-nál is, meg más állami vállalatoknál is, ha ezt tennék, annak kollektív szerződésbeli vagy egyéb akadályai nem lennének?

- Jelenleg a MÁV-nál például lenne, mert ott nem lehet létszámleépítést végrehajtani átszervezésre vagy direkt létszámcsökkentésre hivatkozva. Ezt egy négyéves megállapodás biztosítja a munkavállalók számára. Bár ez december 31-én lejár, ez évben. De azt reméljük, hogy újabb ilyen típusú megállapodást tudunk kötni, hiszen a vasúti közlekedésben már alig-alig van ember. Láthatja az utazóközönség, hogy az országban milyen viszonyok uralkodnak a vasúti közlekedésben. A pályák állapota elhanyagolt, a vasúti épületek siralmasan néznek ki. A vasúti vagyon megőrzése kritikán aluli, nem lehet ezt tovább csinálni.

- De akkor marad a fizetéscsökkentés, hiszen az volt a kiindulópont, hogy tizenöt százalékkal kevesebb bért kapnak az állami vállalatok.

- Nem, szerintem ez a célkitűzés egyszerűen végrehajthatatlan, megoldhatatlan. Én azt remélem, hogy amikor majd a kormány a munkavállalói érdekképviseletekkel is meg kívánja ezt tárgyalni, akkor ezzel szembesül, és eláll tőle.

- Mondjuk az érdekes, hogy ugyancsak a mai Népszabadságban nyilatkozik Fellegi Tamás, nemzeti fejlesztési miniszter, akihez a közlekedés is tartozik, és elmondja, hogy újra üzembe helyezik a bezárt vasúti szárnyvonalakat. Ahhoz azért, gondolom, kell néhány ember.

- Igen, és ezt nagyon tudjuk üdvözölni. Nagyon reméljük, hogy mielőbb üzembe állnak ezek az előző kormány által partvonalon kívülre helyezett mellékvonalak. Ahhoz persze ember kell, tehát többletlétszám kell. Ezek picit ellentmondásos célkitűzések, de nyilván a helyzet részletes áttekintésének a hiánya hozhat ilyen ötleteket.

- Akkor Ön azt mondja, hogy az a 48 milliárd forint, amit ebből a kormány remél, nem összehozható ilyen módon sem fizetéscsökkenéssel, sem elbocsátással.

- Álláspontom szerint, nem lehet úgy megoldani, hogy ne kerüljön többe, mint amennyit megtakarítunk.

- Hány alkalmazottja van például a MÁV-nak?

- Az egész MÁV Csoportnak közel negyvenezer.

- Vagyis egy tizenöt százalékos elbocsátás több ezer embert érintene.

- Hatezer embert jelentene.

- Elég súlyosnak hangzik.

- Példa nélküli lenne. Magyarország, illetve a gazdaság elmúlt húszéves történetében, amikor a vasutas létszám százhúszezerről lecsökkent erre a negyvenezerre, egyetlen egyszer sem volt olyan, hogy hatezer embert egy évben vagy egy év alatt elbocsátottak volna.

- Akkor nyilván ez még a MÁV működését is veszélyeztetné, úgyhogy ezzel nem próbálkoznának meg. Fellegi Tamás ugyanebben az interjúban azt is mondta, hogy nem lesznek tömeges elbocsátások. Ezek szerint mégiscsak marad a fizetéscsökkentés.

- Abban meg nem látok tartalékokat, hiszen az állami vállaltoknál - a híresztelésekkel ellentétben - nem túl magasak a keresetek, és ebből elvenni, meggyőződésem szerint, nem lehet. Ráadásul jogilag sem lehetséges. A kollektív szerződés többletjuttatásait lehet valamilyen módon kurtítani, de erre megállapodások vannak, és a felmondásra is megállapodások vannak. Én úgy látom, hogy például a MÁV-nál ez képtelenség, hiszen jövő év január 31-ig nem lehet felmondani a MÁV kollektív szerződését, akkor pedig már kicsúsznak a célkitűzés határidejéből.

- Lehet, hogy a külföldi útja miatt van, de kifejezetten nyugodtan és kipihentnek tűnik. Nem hallom, hogy idegesítené magát. Vagy eldöntötte, hogy ezt úgy sem lehet megcsinálni és kész?

- Persze, így látom. Egyébként elég fáradt vagyok, mert elég sokat vezettem ma, és elég sok komplikáció adódott az elmúlt 24 órában az életemben, de én úgy látom, hogy ezt a kormányzati célkitűzést szépen vissza fogják vonni.

- Ön szerint kell hozzá szakszervezeti nyomásgyakorlás vagy anélkül is visszavonulnak?

- Én remélem, hogy nem kell. Szakmailag a dolog biztos hogy kivitelezhetetlen.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái