KRESZ itt és ott
- Részletek
- Balogh S. Éva
- 2010. június 26. szombat, 05:27
Mást sem hall az ember Orbán Viktortól, mint hogy az előző kormányok mennyire megnehezítették az emberek életet. Egy egyszerű ügy elintézéséhez 50 valahány engedélyre van szükség, és majd meglátják a magyar emberek, hogy mennyivel könnyebb lesz az élet ezután. Csak néhány hét kérdése. És akkor jön az egyik meglepetés a másik után. Dehogy lesz könnyebb az élet! Sőt, sok olyan rendeletet függesztenek fel, amelyek megkönnyítették volna az életet,.
Talán azzal kellene kezdeni, hogy miért van szükség ilyen sok rendeletre. Miért van szükség például egy internetes KRESZ-távoktatást előíró jogszabályra? Az ember azt gondolná, hogy az autóiskoláknak csak előnye származhatna abból, ha elméleti oktatásuk elérhető lenne az interneten. Ha eddig nem, de azután, hogy két nap alatt 80 000 aláírás gyűlt össze a Facebookon annak érdekében, hogy az augusztus 20-ai tűzijátékokra költött pénzt inkább az árvízkárosultak megsegítésére használja az állam, világos lehet mindenki számára, hogy az internet fontos társadalmi szerepet tölt be manapság és hamarosan Magyarországon is egyre több mindent fognak emberek elvégezni a számítógép segítségével.
Egyelőre azonban az állam úgy gondolja, valószínűleg nem ok nélkül, hogy központi rendelet nélkül modernizáció spontán módon egyelőre nem megy Magyarországon. Szóval, itt van az internetes KRESZ-távoktatást előíró jogszabály, amit még az előző kormány alkotott és tett kötelezővé ez év július 1-jétől. És mi történik most, néhány héttel az új kormány megalakulása után? A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felfüggeszti a KRESZ-távoktatás bevezetéséről szóló törvényt. A tárca ugyan „távoktatást nem veti el … alkalmazását azonban a korábban elmaradt széleskörű szakmai egyeztetéseket követően, így az érintettek számára elfogadható módon és teljesíthető feltételekkel tartja indokolnak.” Ha minden jól megy, talán 2011. január 1-jétől működhetne a KRESZ távoktatása.
Hadd fordítsam le sebtiben, hogy miről is van szó. A halasztás mögött állítólag az autósiskolák nyomása áll. És az autósiskoláknak nagy a hatalmuk, mert Magyarországon a járművezetői tanfolyam elméleti részének elvégzését igazolni kell. És hogyan lehet ezt másképpen igazolni, mint egy regisztrált autósiskola által? Egy magyar jogosítvány megszerzése ismerőseim szerint igazi tortúra. Nem beszélve arról a komoly összegről, amit le kell gombolni, mire valaki jogosítványhoz jut.
Hogy mi mindent kell bemagolnia annak a nyomorultnak, aki meg akar felelni a követelményeknek, egyenesen hátborzongató. Megnéztem a KRESZ-ről szóló jogszabályt, és majdnem elájultam. Nem tudom, hány oldal, mivel nem számozták meg a lapokat, de nagyon hosszú. Hadd hozzam fel példának a „Haladás az úton” című fejezetet. Nem akarok untatni senkit, de itt van két „nagyon fontos” fogalom meghatározása a hat közül. „(1) Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra. (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.”
Nem tudom, hogy ebből a bikkfanyelven írott szörnyűségből mennyit kell megtanulni, de az biztos, hogy Connecticut állam tesztje a jogosítvány megszerzésére csak olyan dolgokból áll, amelyek fontosak a vezetés praktikus oldaláról nézve. Ajánlom az egyik mintateszt megtekintését.
És most jön maga a vezetés. Az egyik ilyen magyar iskola honlapján olvasom, hogy „családias hangulatú, kiscsoportos (5-10 fő) személygépkocsi-vezetői tanfolyamokat tartunk.... külön jogszabályokban meghatározott egészségi (házi orvos által kiállított orvosi alkalmassági igazolás), valamint a BM rendeletben meghatározott közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelelés” is szükséges. Huszonnyolc órát töltenek elméleti oktatással, beleértve 18 órát közlekedési ismeretekkel (KRESZ), 5 órát szerkezeti és üzemeltetési ismeretekkel és – ez aztán igazán rejtély számomra – öt órát „járművezetési elmélettel.” Ezután jön egy teszt 55 kérdéssel. Ekkor beindulhat maga a gyakorlati oktatás. A vezetés művészete. Erre 30 órát szentelnek. Ha ezt összehasonlítjuk a 28 órás elméleti oktatással, akkor azonnal látható, hogy még egy jogosítvány kiadásánál is ugyanaz a problémával találkozunk, mint a magyar oktatásban (legyen az alsófokú vagy felsőfokú) általában. A gyakorlat és a mindennapi követelmények elhanyagolása, és az elméleti kérdések túlhangsúlyozása. És hogy mindez mennyibe kerül? Potom 87 000 forintba, kedvezményes áron. Különben 101 000 lenne.
Egy fogorvos ismerősöm, aki Németországban praktizál, de Magyarországon járt egyetemre, mesélte nekem, hogy még a fogorvosi szakmában is, ahol ugyebár a fogorvosok két kezükkel dolgoznak egész nap, az elméleti oktatás van túlsúlyban az egyetemen.
Ja, és majdnem kihagytam valamit. Mielőtt valaki megkaphatja a vezetői engedélyt, még azt is be kell bizonyítania, hogy van elsősegélynyújtó végzettsége. Ehhez maliciózusan csak azt fűzhetem hozzá, hogy a magyar utakon erre valóban szüksége lehet az embernek. Gyakrabban mint másutt.
Student Driver – flickr/Garrette
Én hál' istennek nem Magyarországon szereztem jogosítványt, úgyhogy mindez egyszerűen elképesztő és érhetetlen számomra. Miért van minderre szükség? Talán azzal kezdem, hogy én hogyan tanultam meg vezetni. Nem sokkal azután, hogy Kanadába kerültem, borzalmasan szerettem volna volán mögé ülni, és szerencsém is volt. Volt egy magyar fiatalember ismerősöm, aki munkájából kifolyólag használhatta a cég egyik kocsiját. Egy Fordot. Neki már volt jogosítványa, én pedig elmentem a megfelelő hatósághoz, fizettem néhány dollárt, és kaptam egy ún. tanulói jogosítványt (learner's permit). Ez felhatalmazott arra, hogy egy olyan felnőtt társaságában vezethessek, akinek már van jogosítványa. Néhány óra alatt meg is tanultam vezetni. Aztán nekiálltam, és letettem az elméleti vizsgát, utána jött maga a vezetési vizsga. Talán 15 percig vezettem a városban, parkolnom kellett egyszer, és kész. Megkaptam a jogosítványt. Ott helyben, azonnal. Amikor Connecticutba költöztem, az itteni hatóságok elfogadták az ontarioi jogosítványt, és adtak helyette egy connecticutit. Csak az írott tesztet kellett újra kitöltenem.
Azóta több százezer kilométert vezettem az amerikai kontinens keleti partjától a nyugatiig, legalább háromszor vezettem végig Nyugat-Európán, egyetlen karcolás nélkül. Vezettem Angliában, beleértve Londont, egy nem balkormányos kocsival. Nem volt könnyű, és nem szeretném túl gyakran megismételni, de túléltem.
Állítólag mostanában itt is nehezebb jogosítványt szerezni. Nem sokkal, és csak tinédzsereknek. A 16 és 18 év közötti fiataloknak ugyan nem kötelező, de ajánlott, hogy autósiskolában tanuljanak meg vezetni, mert bizonyítaniuk kell az elméleti és gyakorlati oktatással töltött időt. A legtöbb középiskolában van ún. drive's ed kurzus, ami ingyenes. Az autósiskolában nem 30 órát, hanem 40 órát töltenek a volán mögött, és csak 28-at elmélettel. De mindez csak a 18 év alattiakra vonatkozik, mivel velük van a legtöbb baj az utakon.
Tizennyolc éven túl minden úgy megy, mint valamikor, amikor én tanultam meg vezetni. Valakinek melletted kell ülni, akinek már van jogosítványa, és 20 évnél idősebb. Hogy mennyi időbe kerül, amíg valaki megtanul úgy vezetni, hogy átmenjen a vizsgán, az illető tehetségétől függ. Senkit sem érdekel, hogy ez mennyi időbe kerül, és miért is érdekelne. Vagy átmegy az illető, vagy nem. Az sem érdekli őket, hogyan, milyen formában tanulta a student driver a közlekedési szabályokat. Vagy átmegy, vagy nem. A puding próbája az evés. Ezt kellene megtanulni Magyarországon, és akkor az élet sokkal kevésbé lenne komplikált. És kevesebb központi rendelet, sokkal több egyéni kezdeményezés, amit nem próbálnak meg fentről elgáncsolni.