rss      tw      fb
Keres

A VEKE szerint a MÁV szabotálja a kormány döntését

MTI 2010. június 27., vasárnap 9:17

A Vasárnapi Hírek mai számából kiderül, hogy a MÁV a kormányzat döntését elszabotálva a július elején megnyíló vasúti mellékvonalakon csak napi 4 vonatpárt kíván közlekedtetni, ami néhol még a korábbi, elégtelen, a vonal bezárásához vezető rossz menetrendeknél is szűkebb kínálatot biztosít, ráadásul a fővonalakhoz való kedvezőtlen csatlakozások sem javulnának. A VEKE részletes menetrendi javaslatot és szakmai koncepciót készített, melyet a szakminisztériumnak is megküldtünk és honlapunkon közzétettünk.

Egyesületünk örömmel látja, hogy a korábbi trendekkel ellentétben a közlekedéspolitika alkotóinak szándéka ezúttal az, hogy a korábban megcsonkolt hálózat legszükségesebb és életképes elemeit ésszerűen visszaállítsák. Sok esetben a vasútvonalak azért kerültek a bezárás sorsára, mert nem megfelelő módon, elhibázott menetrendekkel, utasellenes szolgáltatási színvonal mellett üzemeltették azokat, így a potenciális utasok jó része meg sem jelent, vagy elpártolt e vonalakról. Aggodalommal értesültünk arról, hogy a MÁV el akarja szabotálni a megnyitandó mellékvonalak sikeres üzemét és lényegében a Kormány döntését kívánja komolytalanná tenni azáltal, hogy a korábbinál is szűkebb kínálattal, napi négy pár vonattal szolgálná ki ezen vonalakat. Egy ilyen menetrend az új Kormány lejáratásán és a döntés komolyságának, hitelének teljes aláásásán túl másra nem alkalmas. Több, most újranyíló vonalon jóval több vonatpár közlekedett, s a menetrendek még így sem voltak elég jók; mit várhatunk akkor, ha még a korábbi állapothoz képest is rosszabb szolgáltatással elégszünk meg? Ha a kínálat elégtelen lesz, és az utasok elmaradnak, az a mellékvonalak újranyitásának ügyét lejáratja, és látszólag a vasút ellenségeinek véleményét igazolja majd. A vasúti kínálat költsége nem a vonatpárok számától, a megtett kilométerektől, hanem az infrastruktúra fenntartásának költségétől, és a felhasznált élőmunka árától függ elsősorban. A vasút magas fixköltség-aránya miatt ezek a kínálatszűkített menetrendek tehát nem csak közlekedéspolitikailag értelmetlenek, hanem közgazdaságilag is, mivel vonatonként néhány utassal már a további indulások valódi költsége kitermelhető. Állandó eszközállomány mellett a menetrendi kínálat kurtítgatása, csonkítása gyakorlatilag csak az utasszámot, a bevételt, s nem a költségeket csökkenti – nincs jobb példánk erre, mint a MÁV elmúlt évekbeli gazdálkodásának eredményei és vonalbezárásai. A VEKE azért készített a megnyíló vonalakra részletes menetrendet, mert szeretnénk bebizonyítani: rövid idő alatt, a jelenlegi pályaállapotok és fővonali járatstruktúra mellett is készíthető színvonalas menetrend, és a minisztérium nem szorul rá a – néhány hónapja még a vasút leépítése mellett érvelő – MÁV-vezetők kétséges szándékú, kínálatszűkítést célzó menetrendi tanácsaira. Javaslatainkat elküldtük a szaktárcának, azt kérve, hogy olyan kínálatot és menetrendet vezessen be, amely ismét a térségek nélkülözhetetlen elemévé teszi a most újranyíló vasútvonalakat.

Kiadó: Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület VEKE

-------------------------------------------------------------------

Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel.

Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.

(c) Copyright MTI Zrt.