Az ORF vezérigazgatója visszautasította a magyar bírálatot




Az Osztrák Rádió és Televízió (ORF) visszautasította a bécsi magyar nagykövet bírálatát a Nemzeti álmok – Magyarország búcsúja Európától című, a mai Magyarországról szóló dokumentumfilm kapcsán. (Lásd korábbi hírösszefoglalónkat: A bécsi magyar nagykövet ismét tiltakozott, ezúttal az ORF főigazgatójánál).

Alexander Wrabetz vezérigazgató a nagykövethez intézett válaszlevelében az ORF-törvényre hivatkozott, amely rögzíti az ORF újságíróinak függetlenségét és egyéni felelősségét – jelentette pénteken az APA hírügynökség. Megjegyezte, hogy Paul Lendvai dokumentumfilmje nagy érdeklődést váltott ki a tévénézők körében, s Lendvai Magyarország kiváló ismerője és szakértője.

Az ORF a magyar kormánnyal szemben is „az újságírói tisztesség, hitelesség és szakmaiság alapelveihez igazodik”, írta Wrabetz. Levelében a magyarországi médiahelyzet miatti aggodalmának is hangot adott. „Vállalatunk alapítása óta tudósít a szomszédos országokban zajló fejleményekről. Ezek megítélésében számunkra mindig az olyan központi európai értékek voltak irányadóak, mint a vélemény- és sajtószabadság.”

„Az Európai Műsorsugárzók Uniójában (EBU) számos kollégámmal folytatott beszélgetéseim azt jelzik, hogy a sajtószabadságnak az Ön országában tapasztalt jelenlegi állapota miatt érzett aggodalmakat velem és osztrák kollégáimmal együtt az európai és azon kívüli közjogi intézményekben dolgozó sok más kollégánk is osztja”, fejeződik be az ORF vezérigazgatójának levele.

Szalay-Bobrovniczky Vince az MTI-nek nyilatkozva közölte, köszönettel vette Alexander Wrabetz levelét, a vezérigazgató azonban a levelében az ORF-törvénynek egy olyan paragrafusára hivatkozik, amelynek a teljesülését ő nem vonta kétségbe. Véleményét a törvény egy másik előírásával, a negyedik cikkelyében foglalt objektív tájékoztatás kötelezettségével kapcsolatban fogalmazta meg. Véleménye szerint ez a kötelezettség nem teljesült a dokumentumfilm esetében. Paul Lendvai szakértelmét nem vonta kétségbe, ezért a vezérigazgatónak „kár volt erre hivatkoznia”. Amúgy kétes eljárásnak tartja, hogy valaki „más médiaszabályozására és médiavalóságára mutogat és azt kritizálja, s közben a saját médiaszabályozását nem tartja be maradéktalanul”. Aránytalannak tartja, hogy Martonyi János külügyminiszter a kormány egyedüli képviselőjeként csak 29 másodpercig szerepelt a közel egyórás adásban, noha 45 perces interjút készítettek vele.

(MTI)



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!