rss      tw      fb
Keres

Trafikbotrány: egy szekszárdi képviselő vallott, mások szerint Lázár és Rogán emberei vitték az ukázt: fideszes nyerjen




Egy szekszárdi fideszes képviselő úgy látta, helyes, ha kipakol a nyilvánosságnak a trafikpályázatok fideszes csalásairól, mert ezzel segít a még mindig félkatonai módon, vitamentesen működő pártjának megtisztulni.
A szekszárdi polgármester szerint nem volt protekciózás, ám a szekszárdiak szerint 17 koncesszióból 8-at fideszes kapott, plusz CBA, plusz Tabán trafik.
A „nemzeti dohányfőnök”, Gyulay Zsolt sógora is elnyert két pályázatot is Budapesten. Gyulay szerint nem ő intézte el.
Fideszes választókerületi elnökök is megerősítik, hogy a központi ukáz úgy szólt: lehetőleg fideszes nyerjen. Pedig szerintük „legalább a látszatra ügyelni kellett volna”.
Eddig minden nyolcadik trafik bennfenteseké.
Miért óriási üzlet trafikot nyitni?


Vesztes pályázók tüntettek kedden, és petíciót adtak át a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előtt – MTI/Soós Lajos 

Fideszes képviselő: Szekszárdon véleményezték a listát; az ellenzék a hibás, nem jelent veszélyt a Fideszre, ezért kezdett el egyéni érdekeket szolgálni a párt

Hadházy Ákos szekszárdi fideszes képviselő azt mondta a hvg.hu-n kedden megjelent interjújában, hogy Szekszárdon politikai egyeztetésén véleményezték a trafikpályázaton induló jelöltek listáját a helyi kormánypárti képviselők.

A polgármester a trafikpályázatok listájával érkezett a kormánypárti képviselők találkozójára, hogy véleményezzék a pályázatokat. „A polgármester, a választókerületi elnök szólt, hogy itt van a jelöltek listája, kérte: nézzük meg, ki az, akit ismerünk és ki az, aki megfelelő jelölt lehet. [...] Gyakorlatilag végigmentünk ezen a listán, megnéztük, ki ismeri a neveket, arról pedig, akit ismertünk, elmondtuk a véleményünket. Hogy ezután mi történt ezzel a listával, arról én már nem tudok”, mondta Hadházy az interjúban.

Elmondta, azért hozza nyilvánosságra a történteket, mert arra a meggyőződésre jutott, hogy a Fidesznek hosszú távon azzal teszi a legjobbat, ha mindezt elmondja. Ugyanis a Fidesznek nagyon komoly erkölcsi és szellemi tőkéje van, ami jóval fontosabb tényező volt a 2010-es győzelemben, mint bármilyen kampánytechnika vagy kampánystratégia. Mivel a jelenlegi ellenzék erkölcsileg teljesen vállalhatatlan, és nem jelent semmilyen veszélyt a Fideszre, ez oda vezetett, hogy „olyan döntéseket hozunk, amelyek nem helyesek, és sajnos akár odáig is elvezethet, hogy olyan döntéseket hozunk, amelyek egyéni érdekeket szolgálnak”. „Ha a Fideszből senki nem vállalná azt a véleményt, hogy ez a döntés nem helyes, akkor az egy lassú agónia kezdete lenne a párt számára. [...] Ha ezt nem vállalná fel senki, akkor nagyon könnyen a baloldal sorsára juthatna a párt”. Ez a véleménye a szekszárdi fideszes önkormányzati képviselőnek.

Egy fideszes képviselő leplezi le a trafikmutyit

A hvg.hu-n ezzel a címmel megjelent interjúból kiderül, hogy Hadházy képviselő – aki állatorvos, meggyőződéses jobboldali ember, és vitézi címét a dédnagyapjától örökölte – maga jelentkezett levélben a hvg.hu-nál. További részletek.

Lehetett tudni, hogy vannak lobbik, de hogy ennyire nyíltan történjen…

„Azt lehetett tudni, hogy vannak lobbik, de hogy ennyire nyíltan történjen, azon meglepődtem. Jómagam is kénytelen voltam egy ismerős, idős, régóta kiskereskedő házaspár mellett megszólalni, nehogy véletlenül hátrányt szenvedjenek, mert nincsenek összeköttetéseik.”


Ez nem árulás, hosszú távon jót tesz a Fidesznek

„Nyilván sokakban felmerül majd az a szó, hogy árulás. Én ugyanakkor arra a meggyőződésre jutottam, hogy a Fidesznek hosszú távon azzal teszem a legjobbat, ha elmondom ezeket a dolgokat. Rövid távon biztos, hogy kellemetlen, meg pár százalékot csökkenhet a népszerűség, de úgy gondolom, hosszú távon ez az, ami segíthet ennek a pártnak.”


Káros a Fidesznek az ilyen nagy arányú győzelem

„…úgy látom – mint a legutolsó végvár legutolsó katonája –, hogy amilyen lehetőség volt, annyira káros is a pártnak az ilyen nagyarányú győzelem. Meggyőződésem, hogy egy jól működő ellenzék alapvető szükséglet, illetve alapvető szükséglet lenne bármilyen kormányhoz. Ha nincs ellenzék, akkor előbb-utóbb nem fogjuk tudni kontrollálni a saját döntéseinket, mert nem lesznek visszajelzések, hogy valami, amit teszünk, az rossz.”


Baj, hogy a Fideszben nincs belső ellenzék – aki képviselő akar maradni, annak mindent el kell fogadnia

„A másik, szerintem nagyon nagy gond épp az, hogy a pártban belső ellenzék sincsen. Azért nincs, mert – egyébként az emberek jogos igénye alapján – le fog csökkenni a parlamenti képviselők száma. Ezt tudják a jelenlegi képviselők is, ezért nyilvánvaló, hogy aki bármit szeretne tenni a jövőben is, döntéshozatali pozícióba szeretne kerülni, annak mindent el kell fogadnia. Igazi negatív véleményt nem várhatunk el tőlük. Ez szintén oda vezet, hogy olyan döntéseket hozhat meg a kormányzat, ami nem jó.” „Ha egy párton belül nincsenek viták – és e párton belül, legalábbis a mi szintünkön nincsenek – akkor két eset lehetséges. Valamit vagy nagyon jól csinálunk, vagy valami nagyon nincs rendben. Én azt gondolom, hogy a viták szükségszerű előfeltételei egy jó döntésnek. És nagyon sokszor azt látjuk a pártban, hogy 98 meg 100 százalékos döntések születnek. Ez valahogy nem helyes.”


A Fidesz nagy része tisztességes, még ha a trafik-ügy nem is ezt mutatja

„Ennek a pártnak a tagsága és a vezetésének legnagyobb része tisztességes, és az ország javát tartja szem előtt, még akkor is, ha ez az ügy most nem ezt mutatja.”


A félkatonai irányítási mód csak ellenzékben volt helyes

„Abban a nyolc évben, amikor le kellett győzni a szörnyű állapotú baloldali kormányzatot, helyénvaló volt ez a fegyelem. Helyén volt ez a ’félkatonai irányítási mód’. Amikor viszont a kormányzást – akár helyi szinten is – átvettük, akkor megtehettük volna és megtehetnénk, hogy ezeket a vitákat lejátsszuk és átkapcsolunk a ’demokrata irányítási módba’. Sajnos ezt a kapcsolót nem mindig állítottuk át.”

***

Szekszárdi polgármester szerint nem volt politikai egyeztetés a pályázatokról

Szekszárd fideszes polgármestere, Horváth István érthetetlennek és felháborítónak tartja Hadházy Ákos helyi fideszes képviselő nyilatkozatát, amely nem felel meg a valóságnak. A polgármester keddi közleményében azt írta: „Semmilyen egyeztetés nem zajlott sem frakcióülésen, sem politikai, sem pedig egyéb megbeszélésen a trafikpályázatok ügyében. Én magam és a helyi Fidesz-frakció is határozottan visszautasítjuk a képviselő úr állításait, indítékait nem értjük és teljes mértékben elhatárolódunk kijelentéseitől.” A hvg.hu-nak azt is elmondta: választókerületi elnökként semmiféle listát nem látott, nem is láthatott, hiszen a pályáztatást a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. intézte.

***

Szekszárdon 17 koncesszióból 8-at fideszes kapott

A Népszabadság információi szerint emellett további két nyertest a Tabán trafikhoz, egyet a CBA-hoz kötnek a szekszárdi olvasók.

„Tudjuk például, hogy egy koncessziót kapott bizonyos Horváth Zsuzsanna Szekszárdon. Az egyelőre csak talány, hogy csak véletlen névezonosságról van szó, vagy a koncessziógyőztes azonos a polgármester-országgyűlési képviselő Zsuzsanna nevű testvérével. Ő egyébként Horváth István feleségével együtt jelenleg is társtulajdonosa a Nagydorogra bejegyzett Horváth Sport Kft.-nek. (A cégben 2010-ig Fidesz helyi vezetője is cégtulajdonos volt.)

Biztosnak tűnik viszont, hogy Szekszárdon (illetve Öcsénben és Várdombon) is trafik-koncessziót szerző Fajszi Sándor Dr. Fajszi Lajos szekszárdi fideszes képviselő és egyben a VOSZ Tolna megyei elnökének lehet a testvére. Közös cégük, az F-1 Group Kft. érdekessége még, hogy a főtevékenységszerűen ingatlannal foglalkozó cég tevékenységi körébe 2013 február 10-én, azaz a trafikpályázat idején ám jóval az eredményhirdetés előtt került be a dohány kiskereskedeleme is.

Két koncessziót nyert bizonyos Beréti Zsolt Szekszárdon. Hogy fura névazonosság-e, nem tudni, mindenesetre Dr. Beréti Zsoltnak hívják a Szekszárd melletti Cikó kistelepülés képviselőjét. A cégbírósági adatok szerint ő korábban a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara egyik vezető tisztségviselője volt.

Egy koncesszióhoz jutott egy bizonyos Csötönyi József. Cégbírósági iratok egyetlen ilyen nevű szekszárdi vállakozót említenek, akinek az egyik cégében kültag Dr. Csötönyi Tünde, aki korábban a Századvégnél is tanult, illetve Rákay Kálmán ’Philippel’ közösen társtulajdonosok voltak a Contact Media Kft.-ben. Csötönyi Tünde ma a Budapest Főváros Kormányhivatala Oktatási Főosztályvezetője.”

***

A nemzeti dohányfőnök sógora is trafiknyertes lett

Az Index keddi információja szerint Gyulay Zsoltnak, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának sógora is elnyert két trafikpályázatot a 3. kerületben.

„…az Óbudán pályázatot nyerő Solymár László nem más, mint Gyulay Zsolt húgának, Gyulay Katalinnak a férje. Ezt a cégközlöny nyilvános adatai is megerősítik. Solymárné Gyulay Katalin az ugyancsak a III. kerületben működő TI44 2003 Kft. – Nívós ingatlaniroda ügyvezetője. A cégadatok között olvasható az anyja neve. Ez megegyezik Gyulay Zsolt anyjának nevével a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. adatainál.
Felhívtuk Solymárné Gyulay Katalin irodáját. A telefont ő vette fel. Amikor megkérdeztük, hogy ő-e Gyulay Zsolt testvére, igennel válaszolt. Amikor viszont elmondtuk neki, hogy a trafikpályázatokkal miatt kérdezzük ezt, azt mondta, éppen tárgyalása van, hívjuk később. Amikor újra hívtuk, Gyulay Katalin megerősítette: valóban ő a testvére Gyulay Zsoltnak és a férje nyert koncessziót a pályázaton. Gyulay Katalin még megjegyezte: az ingatlankereskedelem mellett ő húsz éve foglalkozik dohány kiskereskedelemmel is.”

A dohány-kiskereskedelmi koncesszióra beérkezett pályázatokat a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. készítette elő bírálatra. A döntést a bíráló bizottságok hozták meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon belül. Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. vezetője korábban azt mondta: a pályázati kiírás nyílt és tiszta volt, azon bárki indulhatott, a nyertes 5400 névben pedig „sok mindenkit fel lehet fedezni, főleg, ha kifejezetten az a szándék, hogy hergeljék a veszteseket”.

Gyulay a sógora trafikjáról: „Bármilyen meglepő, nem én intéztem el”

Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. elnöke mondta ezt kedden a hvg.hu-nak.

„A hvg.hu utolérte Gyulay Zsoltot, aki érdeklődésünkre megerősítette, hogy a húgának a férje is nyert a trafikok koncessziós pályázatán. ’Húsz éve ezzel foglalkozik a család a III. kerületben, ők a legnagyobb dohányforgalmazók a környéken’ – fejtette ki a vezérigazgató, és hozzátette: bármilyen meglepő, nem ő intézte el húga családjának, hogy ők nyerjenek. És arról sem beszélt, hogy ezt a körülményt korábban miért nem említette. Gyulay ugyanakkor elmondta, hogy a húga korábban közölte vele, csak akkor vállalhatja el a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. vezetését, ha tudomásul veszi, hogy ő is indul majd a koncessziós pályázaton. Ő végül nem indult – a férje viszont igen.” 

***

A Fidesz helyi vezérei döntötték el, ki nyithat trafikot – más fideszesek szerint „legalább a látszatra ügyelni kellett volna”

Erről írt a hvg.hu múlt pénteken, és ezt erősítették meg az origo.hu-nak hétfőn fideszes és KDNP-s választókerületi elnökök (lásd: Pofonegyszerű ukázt kaptak a trafikokról a fideszesek).

Az Origo szerint „a választókerületi vezetők véleményét […] nem mindenütt, hanem csak azokon a helyeken – jellemzően nagyvárosok, illetve nagyobb települések – kérték ki, ahol nem volt meg eleve a győztes. A képviselők szerint személyesen, saját településeikre lebontva, nyomtatásban kapták meg a pályázók listáját, csak abban voltak köztük különbség, hogy egyesek ’a frakciótól’, vagyis  a képviselőcsoportot vezető Rogán Antal, mások pedig a Miniszterelnökséget vezető Lázár János munkatársaitól kapták meg a listákat”.
„A véleményezés ’faékegyszerűségű’ szempontjait a megkérdezett választókerületi vezetők állítólag szóban kapták meg Lázár, illetve Rogán embereitől, az ukázt pedig így foglalták össze: lehetőség szerint fideszesek nyerjenek, jobbikosok és MSZP-sek pedig semmiképpen ne, és a megadott – mindenki szerint igen rövid – határidőn belül a javaslatokat is az említett közvetítőknek kellett visszajuttatni.”

„A képviselők többsége azt nem tartotta ördögtől valónak, hogy a választókerületi elnöknek beleszólása lehetett a pályázat eredményébe, mert szerintük jobban ismerik a helyi viszonyokat, így több szempontot is figyelembe lehet venni annál, mint ha ’Pestről, ismeretlenül osztogatták volna a jogokat’.” Mások szerint „ha az ember kormányon van, akkor nyilvánvaló, hogy a sajátjainak oszt, nem az ellenfélnek”. Durvának mindannyian azt tartották, hogy egyes körzetekben a helyi vezetőkkel, illetve kormánypárti politikusokkal nyilvánvaló üzleti vagy rokoni kapcsolatban lévő pályázók kapták meg a jogot, mert a „földügyek után legalább a látszatra ügyelni kellett volna”.

***

A Népszabadság  keddi Trafikpax-számlálója szerint minden nyolcadik trafik bennfenteseké „Összesítésünk szerint immáron már 647 olyan koncesszióról tudni, amelynek a tulajdonosa a Fideszhez, önkormányzati vezetőséghez, nagyobb dohánykereskedő céghez vagy kereskedelmi lánchoz kötődik.”

„Míg korábban a Fideszhez és a dohánycégekhez kötődő vélelmezett győztesek nagyjából fej fej mellett haladtak, most előrerukkolt a Fidesz: a trafikpax jelenlegi állása szerint a kormánypárti holdudvar vélelmezett tagjai 359 koncesszióhoz jutottak, míg a gazdasági csoportosuláshoz – CBA, Tabán trafik, Vimpex – kötődőnek tűnő nyertesek 288 koncessziót tudhatnak magukénak.

A gazdasági nyertesek közül a Continentalhoz (illetve a Tabán Trafikhoz) kötődőnek vélelmezett nyerteseknél 177 koncesszió van, a második helyezett a CBA, ahol eddig 55 koncessziót találtak az olvasók, de belehúzott a Vimpex is, olvasóink immáron 37 koncessziót kötnek a Sárkány centert birtokló, dohányban is utazó cég vezetőségéhez, munkatársaihoz.”

„Egyre több az olyan város, ahol az összes nyertest ’lekáderezték’ az olvasók. Móron a kiosztható nyolc koncesszió mindegyike mögött Fideszhez kötődő személyt sejtenek a helyiek. Orosházán 15 koncesszióból 12-nél sejtik az olvasók, hogy a Fidesz erőibe tartozó jelöltről van szó. Dombóváron kilencből hat koncesszióról, míg Salgótarjánban a 19 kiosztható koncesszióból 15-ről tudni, hogy főképpen a kormánypárthoz kötődő személyek kapták.”

„A piacot ismerők szerint ugyanakkor az eddig a sajtóban megjelent nevek csak a jéghegy csúcsát jelentik. Szerintük egyetlen nagyobb gazdasági érdekcsoporthoz több száz koncesszió kötődik így vagy úgy.”

***

Miért lesz óriási üzlet trafikot nyitni?

Ezt foglalta össze az Index keddi írásában Szalai Bálint. „A több tízmilliárd forintot átcsoportosító szabályozással rengeteget nyernek a dohánycégek és a több koncessziót elnyerők, nagy vesztesek a kimaradó élelmiszerláncok és munkanélkülivé válók lehetnek.” (Még úgy is, hogy a 400 milliárdos piac 80 százaléka adó.)

„Úgy tűnik tehát, hogy a dohánycégektől a pult alatt évi 10-20 milliárd forint is érkezhet a most nyertes trafikosokhoz, anélkül, hogy egy doboz cigarettát eladtak volna. Nem véletlenül pályázhattak CBA-igazgatósági tagok vagy helyi fideszesek a teljes rokonságukkal és beosztottjaikkal a ’tisztes megélhetést biztosító’ koncessziókra.
Ez átlagosan 4 millió forint egységenként, de ebből alig fog látni valamit az egy falusi dohányboltot üzemeltető trafikos, ugyanis a ’marketingre szánt pénzeket’ sokkal jobban megéri olyan tulajdonosoknál elkölteni, akik egyszerre több fontos helyet tartanak az ellenőrzésük alatt. Forgalomarányosan sokkal egyszerűbb tervezni, megállapodni a trafikossal és ellenőrizni azt, aki mondjuk megbízottjain keresztül 13 helyet nyert el Esztergomban és környékén, mint azt, aki akár monopolhelyzetben van Egyházashetyén.

Iparági becslések szerint a trafikos két és félszeresére emelt kisker árrésekkel évente 8, jobb helyen 12 millió forintot termelhet egységenként. Ez egy átlagosnak mondható, de nem hivatalos 12 trafikos lánc esetén évente 144 millió forintot kockázatmentesen hozhat a tulajdonoskörnek. Ehhez jön még ráadásul az alkohol, sorjegy és lottóárusításból származó bevétel.”

(mzs)


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!