Olvasnivaló

Index: Ki venné meg Széles médiabirodalmát? – HVG: A Wall Street Journal tanácsa Orbán úrnak – Origo: interjú a MOB elnöki posztjára pályázó Kovács Istvánnal – Népszabadság: A focival lesz a Fidesz barátja Leisztinger – Hoffmann Rózsa: az óvodák ezentúl nem kerülik a nemi sztereotípiák erősítését – Népszabadság: Észak Korea: megbüntetett focisták – Index: feszengő videó


Az Index Ki venné meg Széles médiabirodalmát? címmel beszámol azokról az állítólagos tárgyalásokról, amelyek a Magyar Hírlap, az Echo Tv és a Vital Tv tulajdonosváltása körül folytak – noha maga Széles Gábor cáfolta, hogy bármelyik médiumot el akarná adni. A médiaarányokról így számol be az internetes portál:

„Fellegi Tamás még miniszteri kinevezése előtt felépítette az új, egyértelműen jobbos médiabirodalmat, amely a Heti Válasz mellett az országos sugárzású Class FM-et is tulajdonolja, egy ideig a Lánchídrádiót is magáénak tudhatta, emellett jelentős tulajdonrésze van a legnépszerűbb magyar kereskedelmi csatornában, az RTL Klubban is.

Ma már mindenki természetesnek veszi azt is, ha a közmédiában az éppen uralomra jutó párt vagy pártszövetség pillanatok alatt átveszi a hatalmat. A Fidesznek most még nehéz dolga sincs: a Magyar Rádiónál éppen most járt le az elnök mandátuma, az MTV-t két éve az alelnök irányítja, a Duna Televízió elnöke lemondott, hogy így meneküljön a fideszes kurátorok által kirobbantott botrányok elől.”

***

A HVG ismerteti a Wall Street Journal A magyarországi befektetők elveszíthetik az étvágyukat című írását. Vajon teljesülhet-e Budapest gazdasági függetlenség iránti vágya? – teszi fel a kérdést Richard Barley, az írás szerzője, aki már korábban is foglalkozott a magyarországi pénzügyi és politikai helyzettel. Amióta Magyarország kinyilvánította, hogy az IMF nélkül, egyedül kíván tovább haladni, a forint mozgolódott egy kicsit, de az árfolyam-kockázati költségek (CDS) csökkentek, s a kormány csütörtökön a vártnál nagyobb mennyiségű kötvényt tudott értékesíteni. A baj az – olvasható az elemzésben –, hogy ez a viszonylag jóindulatú kép nem feltétlenül marad folyamatos… a J.P. Morgan figyelmeztetett, hogy a befektetők tovább kurtíthatják magyar pozícióikat. Rossz esetben „az IMF-program politikai horgonya nélkül” nehéz lehet új befektetőket találni, különösen, ha a kockázatoktól való félelem ismét globálisan visszatér. A hitelminősítések belobbanthatják e gyúanyagot. Orbán úr úgy tűnik, hogy számít a minősítési akciókra, de talán nem készült fel a potenciális következményekre a tekintetben, hogy mennyire lesz képes garantálni a piaci finanszírozást – vélekedik Richard Barley. Szerinte a minősítő cégek arra várnak, hogy a kormány ismét leüljön az IMF-fel. Ha Magyarország köti az ebet a karóhoz, leminősíthetik.

Végül tanácsot is ad a magyar miniszterelnöknek. Szerinte óvakodnia kellene attól, hogy a viszonylag nyugodt piaci reakciót politikájának támogatásaként fogja fel. Sőt, ha az IMF-től való eltávolodástól reméli – ahogy mondta – Magyarország elveszített gazdasági függetlenségének visszanyerését, azzal hatalmat ad a piacnak. És ez még sokba kerülhet.

***

Az Origo interjút közöl a MOB elnöki posztjára pályázó Kovács Istvánnal. Idézet az interjúból: „Ha csak Pekingre gondolunk, vagy a nemzet egészségi állapotára - mind mentális, mind fizikális értelemben -, akkor azt kell mondanom, hogy az 1900-as évek első évtizedeit, a Trianon utáni időszakot látjuk a szemünk előtt. Sőt, picivel rosszabb a helyzet, hiszen akkor mindenki nyitott volt a jobbításra, mindenki tenni akart. Ma ez nem ennyire egyértelmű, hiszen sem sportvezetői, sem sportolói vonalon, sem létesítmények szintjén nem állunk jól.” A magyarázat: „Persze volt egy olyan kormány nem is olyan régen, amely azt üzente, tartsa el minden sportág önmagát, de a jelenlegi kormány egészen biztos, hogy nem ezt az üzenetet küldi.” Saját elhivatottságáról: „Életem jelentős részét eddig is a sportdiplomácia tette ki, hiszen a MOB elnökségi tagja vagyok, az ökölvívó-szövetség tiszteletbeli elnöke és a Boksz Világszervezet, a WBO európai elnöke. Való igaz, hogy jelenlegi munkahelyeimen, az RTL Klubnál, a Sport Klubnál és a Lánchíd Rádiónál nem tervezek túlságosan hosszú távra. Én a magyar sportot akarom szolgálni, szinte mindegy is, hogy milyen minőségben, legyek bár szertáros, vagy akár a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke. Ez az életem célja.”

(Megjegyzés: Az Origo azt a kérdést elmulasztja feltenni, melyik egyesület nem volt hajlandó Kovács Istvánt szertárosként alkalmazni, hogy ne „jelenlegi munkahelyein”, az RTL Klubnál, a Sport Klubnál és a Lánchíd Rádiónál kelljen megkeresnie a kenyerét.)

***

A Népszabadság A focival lesz a Fidesz barátja Leisztinger című írása szerint a Fidesz, úgy tűnik, visszaengedi a szocialistákhoz közel állónak tartott üzletembert a gazdaságba. A Leisztinger Tamás üzleti érdekeltségében lévő Arago cégcsoport menti meg a százéves diósgyőri futballklubot, a DVTK-t. Az üzlettel Leisztinger magát is menti. A lap ismerteti Leisztinger pályafutását és beszámol vagyoni helyzetéről, majd így folytatja: „nyílt titok, hogy Leisztinger tavaly hosszú időre ’eltűnt’, csupán annyit lehetett tudni róla, hogy külföldön tartózkodott. Ezt az őt ismerők nem a turisztika iránt hirtelen támadt vonzalmának tulajdonították. Bármi volt is az ok, bizonyosan nem volt ínyére az sem, hogy a Fidesz folyamatosan támadta, elsősorban a Lágymányosi-öböl fejlesztésében játszott szerepe miatt.
Az idő ezúttal is neki játszott. Orbán Viktor miniszterelnök ugyanis megpróbálja a magyar sport területére, ezen belül is elsősorban a labdarúgás szervezetrendszerébe csábítani a legbefolyásosabb gazdasági személyiségeket. Leisztinger így visszakerülhet a gazdasági vérkeringésbe – az ár első tétele a diósgyőri foci megmentése. Hogy követi-e újabb tétel, az rövid időn belül kiderül.
Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy a Leisztinger felé mutatott ’nagylelkűség’ a Fideszen belül is kiverte a biztosítékot. A pártban akad ugyanis néhány olyan, nem elhanyagolható befolyású személyiség, köztük Kövér László, aki rosszul tűri, hogy a milliárdos tegnap még ellenfél volt, ma meg már barát.”

***

Az MTI híre szerint Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár bejelentette, a kormány módosította az óvodai nevelési alapprogramját: kikerült belőle a nemi sztereotípiák erősítésének tudatos kerülése. Szerinte ugyanis a korábbi kormányrendelet vitatható irányba befolyásolhatta volna a gyermekek erkölcsi, szellemi fejlődését, ezért elengedhetetlenül szükséges volt a korrekció. Az előző kabinet tavaly novemberben módosította az alapprogramot, amelynek részeként a nemi sztereotípiákra hivatkozva az óvodai nevelésben az úgynevezett gender-ideológia alapjait vetették volna meg, mely az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek megkülönböztetését: azzal a mondattal, hogy az óvoda "tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását", azt sugallták, hogy a nemi meghatározottság tudatosítása hiba lenne az óvodai nevelésben. Ez szerinte komoly felháborodást váltottak ki a szülők és az óvodapedagógusok körében.

Ezért ezt a mondatot úgy változtatta meg a kormány, hogy az óvoda "nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben."

(Ajánlott olvasmány a hírhez: Sándor Klára: Több fényt! Le az életellenes Európával!)

***

Két hír Észak-Koreából:

A Népszabadság beszámolója szerint megbüntette az észak-koreai focistákat a Kedves Vezető: az edzőnek kényszermunka, a játékosoknak nyilvános megszégyenítés járt, miután hazatértek a dél-afrikai labdarúgó világbajnokságról. Hat órán át kellett mozdulatlanul állniuk a phenjani Népi Kultúra Palotájában több száz, őket szidalmazó néző előtt. Csak ketten mentesültek a büntetés alól: Jong Tae-Se, aki elsírta magát még az első mérkőzés kezdetekor a himnusz alatt és An Yong-Hak, aki Dél-Afrikából közvetlenül Japánba utazott vissza. Az értesülés szerint Kim Jong-Hung edzőt kényszermunkára ítélték. Az a bűnük, hogy elárulták a Kedves Vezető, Kim Dzsong Il bizalmát a gyenge világbajnoki szerepléssel.

Az MTI pedig arról számolt be, hogy Mianmarban szolgálatot teljesítő észak-koreai diplomaták elvették egy neves írótól a Kim Dzsong Il életéről szóló könyvének több száz példányát. Ezt maga az író közölte. A hazájában köztiszteletben álló író, Hein Latt beszámolt arról, hogy otthonában felkereste két magas rangú észak-koreai követségi tisztviselő, és elvette tőle könyvének nála maradt háromszáz példányát azzal az indokkal, hogy a mű tartalma "valótlan és pontatlan", emiatt könnyen megmérgezheti Mianmar és Észak-Korea viszonyát. Arra egyelőre nincs magyarázat, mi alapján koboznak el könyveket a kommunista állam diplomatái egy idegen országban. Döntésüket röviden azzal indokolták, hogy az író könyvében több helyen is észak-amerikai forrásokra hivatkozik, amelyek nem hitelesek.

***

Végül a kínos feszengés videója az Indexen: Fogadás a Parlamentben a Hungaroringre érkezett F1-es csapatok tiszteletére.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!