rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. augusztus 2.

Demszky Gábor főpolgármester


Bolgár György:
- Ezzel a bizonyos Alstommal kapcsolatban, vagyis a metró-ügyről szeretném kérdezni. Én őszintén szólva nem értem ezt a dolgot. Lehet, hogy vannak ilyen-olyan bajok egy metrókocsival, de az, hogy a világ egyik vezető gyártója ne kapjon használatbavételi engedélyt Magyarországon, legfeljebb akkor képzelhető el, az én laikus véleményem szerint, ha az illető szándékosan valami ötven évvel ezelőtti ócska vacakot gyárt magyar használatra. Azonban tudtommal nem erről van szó. Mi történt és mi fog történni?

Demszky Gábor: - Ha az utóbbira tudnék válaszolni, akkor különleges jóstehetségem lenne. Tehát a második kérdésre, hogy mi lesz a végső kimenetele ennek a vitának, nem tudok válaszolni. Azt, hogy eddig mi történt, természetesen tudom. Rögtön azzal kell kezdenem, hogy az igaz, hogy ez a cég a világ egyik legnagyobb szerelvénygyártója, és ugyanezek a szerelvények számos európai városban futnak. Az is igaz, hogy számos helyen kapott derogációt a cég, tehát felmentést a helyi szabványok betartása, alkalmazása alól. Tehát az Alstom nagyon helytelenül arra számított, hogy ezt a derogációt, ezt a felmentést a szabvány alól, Magyarországon is meg fogja kapni, és ez nem így történt. Vagyis a hatóság, ha úgy tetszik, bekeményített, és arra hivatkozva, hogy nem felel meg az Alstom által készített szerelvény fékberendezése a régi magyar szabványnak – ez tényszerűen így van egyébként -, elutasította a kérelmet. Tehát az Alstom dolga a jelenlegi helyzetben az, hogy fellebbezzen és elérje, hogy a hatóság ezt a típusú engedélyt számára kiadja.

- És ha nem adja ki, akkor elképzelhető egy olyan megoldás, hogy az Alstom javítja ki azt a fékrendszert, amit a magyar szabványok a jelenlegi formájukban nem engedélyeznek? Vagy ez már nem lehetséges?

- Nem. Sajnos ennél sokkal összetettebb, bonyolultabb kérdésről van szó. Az Alstom véleménye ebben az ügyben mértékadó. Ők azt mondják, hogy egy új fékberendezés megtervezése, legyártása több év, tehát ők nem ebbe az irányba fognak várhatólag elindulni. De várjuk meg az Alstom fellebbezését, amire tizenöt napjuk van. Ezután a hatóság hatvan napon belül bírálja el a kérelmet, és akkor lesz egy jogerős határozat, amellyel a városnak valamit kezdenie kell. Azért vázolnám, hogy itt milyen forgatókönyvek vannak, illetve ezekben a forgatókönyvekben nekünk milyen alapelvekből kell kiindulni. A legelső az, hogy a négyes metrót ne érje kár. Tehát a kohéziós alapból eddig biztosított, számunkra folyósított pénzt ne keljen visszafizetnünk, és a négyes metrót meg tudjuk valósítani. Én azt gondolom, hogy ezzel a budapestiek 85-90 százaléka egyetért, hiszen ez az ésszerű. A másik fontos elvünk az, hogy abban az esetben, ha ez az üzlet bármilyen okból meghiúsul, akkor a fővárosnak hozzá kell jutnia a pénzéhez. Ebben segít bennünket az a finanszírozási szerződés, amelyet ebben az ügyben kötöttünk, és az a technika, amit alkalmaztunk, miszerint a részletfizetéseket bankgaranciával biztosítottuk. Ez azt jelenti, hogy mi minden egyes részletet nem az Alstomtól kapunk vissza, hanem a hitelfolyósító banktól. Emellett van még egy jótállási garancia is tizenöt millió euróról, ami jár nekünk, ha nem teljesül a szerződés. Tehát a főváros hozzá tud jutni a pénzéhez, ha a vita idáig elfajul. A harmadik elv, amelyikből én kiindulok, pedig az, hogy semmi olyat nem akarok tenni ebben az ügyben, ami elkötelezné a következő önkormányzatot olyan módon, hogy ne legyen visszaút. Magyarán, szeretnék megegyezni az ellenzékkel ebben az ügyben a követendő taktikáról, az előterjesztésről, de olyan módon, hogy az első két elv, amit említettem, ne sérüljön. Tehát a fővárost és a négyes metró kohéziós alapot ne érje kár, illetve a főváros érdekei ebben az ügyben mindenképpen érvényesüljenek. Tehát egy nehéz helyzet állt elő.

- Ezek szerint Tarlós Istvánnal fog kezdeményezni valamilyen találkozót, hiszen nagy valószínűség szerint ő lesz a következő főpolgármester, és ő a városi ellenzék vezetője is. Tehát akkor megpróbálják együtt kitalálni, hogy mit csináljon a város?

- Számomra bármilyen megoldás elfogadható, ha azok az alapelvek, amelyeket elmondtam, nem sérülnek. Azt remélem egyébként, és ez lenne a városnak is az érdeke, ha a kormányzat – vagyis a jelenlegi ellenzék - valamiképpen biztosítaná ezt a bizonyos derogációt az Alstom számára. Tehát ez lenne a legegyszerűbb megoldás.

- Ennek van valamilyen hátránya a városra vagy a majdani metró utasai számára nézve? Tehát rejt az valamiféle veszélyt magában, hogy megkapja a különleges elbánási lehetőséget a francia cég? Hiszen nem olyan a fékrendszere, amilyet a magyar szabványok előírnak.

- Én nem tudok erről. Egyébként a szakértőink és a BKV szakértői jelenleg tanulmányozzák a határozatot. Ez egy vaskos, dokumentált határozati csomag, amit pénteken délután kaptunk meg. Azonban nem tudok olyan körülményről, ami veszélyeztetne bárkit is. Tehát a derogáció egy lehetséges út, egy lehetséges megoldás, ha az ilyen típusú megoldást akar a kormány és az ellenzék.

- A hasonló típusú, Barcelonában már működő szerelvények ugyanilyenek, mint amilyenekről most nálunk szó van. Azt tanulmányozták a város és a BKV szakértői az elmúlt hónapokban, években, amikor már látszott, hogy ilyen-olyan viták vagy problémák lehetnek a metrószerelvényekkel, hogy ott voltak-e problémák, mit csináltak, milyen derogációkat, kivételeket fogadtak el? Vagy, hogy az Isztambulban tervezett, hasonló kocsik esetében mi az eljárás? Szóval próbáltak körülnézni Európában?

- A BKV a megrendelő, és ott van meg az a szakmai apparátus, amely erre alkalmas, és képes rá, hogy ezeket a kérdéseket is felmérje. Alapvetően azonban a BKV sem kívánja az Alstomról azt a felelősséget levenni, hogy az Alstomnak kell a típusengedélyt Magyarországon, a magyar jognak megfelelően megszereznie. Ha ezt nem tudja megtenni, vagyis diplomáciai eszközökkel, egyéb módon, meggyőzési technikákkal elérni, akkor abba a helyzetbe kerülhetünk, hogy új pályázatot kell kiírni a metrószerelvényre.

- Azonban az nagyon sok év. Az Alstom hány évvel ezelőtt nyerte el ezt a közbeszerzési pályázatot, négy, öt?

- Négy évvel ezelőtt. És sajnos két éve nem teljesítenek, késedelemben vannak. Tehát mi azt rójuk fel elsősorban az Alstomnak, hogy egy nagyon rossz megközelítéssel és logikával, ők egyetlen dologban bíztak, mégpedig abban, hogy meg fogják kapni a derogációt. Erre játszottak, és végül is ez nem következett be.

- Nincs esetleg olyan lehetősége a városnak vagy a kormányzatnak, vagy akár a közlekedési hatóságnak, vagy mindnek együtt, hogy olyan alkuba bocsátkozik a francia gyártóval, hogy bizonyos árengedményekért és javításokért vagy módosításokért cserébe megadná a kivételt jelentő engedélyt a szerelvények számára?

- Az én tapasztalatom az, hogy sem a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, sem más hatóságokkal alkudni nem lehet.

- Tehát nekik csak a szabályokat szabad nézniük.

- Mindenfajta alku teljesen kizárt, ez nem realitás. Az Alstomnak kell végiggondolnia, hogy milyen lehetőségek vannak, és ebben mértékadók lehetnek azok a nemzetközi példák, amelyek mind arról szólnak, hogy ez a szerelvény ezzel a fékberendezéssel biztonságosan fut, vagyis Európában megfelel az európai sztenderdeknek. Tulajdonképpen az a kérdés, hogy a régi magyar szabvány, amit még a szovjet kocsikra dolgoztak ki, az megfelelő-e. Tehát éppen egy megfordított logika érvényesül. De mindez az Alstom problémája, amely az utóbbi két hónapban, amióta a Fővárosi Közgyűlés bekeményített, és azt mondta, hogy július 30-áig meg kell szerezni az Alstomnak az engedélyt, mert különben megszűntnek tekintik a szerződést, azóta láthatóan igyekszik. Leszállították a szükséges dokumentációt, elvégezték az ezerkilométeres futáspróbát. Én azt nem értem, ami két évig korábban történt. Nem értem, hogy addig miért nem fogták fel, hogy valószínűleg a hatóság nagyon keményen fogja alkalmazni ezeket a normákat. Egyetlen dolog elég furcsa ebben a folyamatban, mégpedig az, hogy amikor az előzetes típusengedélyt megadta a futáspróbához a közlekedési hatóság, akkor nem figyelmeztette egyidejűleg az Alstomot arra, hogy a végleges típusengedély feltétele ez a szabvány, magyarán a végleges típusengedélynél már nem fog felmentést adni a szabvány alól. Ezt egyszerűen kommunikációs szempontból nem értem. Tehát lehetséges, hogy az Alstom arra fog hivatkozni, hogy tévedésben volt. Azonban azt még el kell mondanom, hogy a szerződés előírja, hogy ha a típusengedélyt az Alstom nem tudja megszerezni, akkor egy bizonyos időtartamon belül a megrendelővel együttesen mindent meg kell tenniük azért, hogy a típusengedély beszerezhető legyen. Tehát jelenleg van egy fellebbezés, aztán lesz a fellebbezésnek elbírálása, és ezt követően kezdődik egy ilyen időszak, a szerződésnek egy bizonyos paragrafusa alapján.

- Önhöz nem próbált bejelentkezni a francia nagykövet?

- A francia nagykövet már járt nálam, mert úgyszólván berendeltem, egyébként több ízben is, metró-ügyben, mert korábban az alagútfúró céggel, a Bamcóval volt vitánk, de az Alstom-ügyben is tárgyaltam már vele. Nemrég pedig a francia követség jelen volt a szennyvíztisztító átadásán, amit sajnos elhomályosított ez a másik vita, és megbeszéltük a francia követségen a nagykövet úr munkatársaival, hogy 14-én visszajön a szabadságáról a nagykövet, és másnap találkozni fogunk. Tehát ez a diplomáciai csatorna azért még működőképes lehet a derogáció vonatkozásában. Én pillanatnyilag többek között ezt látom. Ami nagyon fontos, hogy az a biztonság, ami a főváros számára azért nagyon fontos, hogy a megkötött szerződés szerint a pénzünkhöz hozzá tudjunk jutni, nincs veszélyben.

- Értem. Tehát a pénz nem veszett el, csak lehet, hogy a metrókocsi veszik el.

- Így van. Sajnos ez a helyzet.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái