A Süddeutsche a Simicska-Orbán konfliktusról

 

 

A Süddeutsche Zeitung című német lap Előbb barát, aztán ellenség címmel közölte Kathrin Kahlweit írását. Simicska Lajos médiamogul nyilvánosan szakít Orbán Viktor magyar kormányfővel. A kormány számára a viszály problémává lehet.

Simicska Lajos a hegyekbe repült síelni; fényképek mutatják őt és családját a hétvégén a budapesti repülőtéren. Business as usual – ezt akarja ezzel demonstrálni, meg akarja mutatni, hogy dührohama elmúlt, és üzletei szabályozottan mennek tovább. Maga mögött hagyott egy fővárost teljes sokkban, ahol mindenki a szemét dörzsöli, és azt kérdezi: az Orbán Viktor és kormánya ellen kimondott vádak, amelyek Simicska rövid utazását megelőzték, vajon a miniszterelnök végének a kezdetét jelenti-e. Vagy hogy az, ami pénteken hurrikánként végigsöpört Magyarország fővárosán, csak egy kiabálás a pénzen hajba kapott két haver közötti veszekedésben.

A hétvégén forrtak a híresztelések, és egész Budapest azt kérdezte magától, vajon mit hoz majd az új hét abban, amit egyesek korrupt oligarchák közötti, mások a véleménynyilvánítási szabadságért folyó harcnak neveznek. De nézzük elölről: Magyarországon médiaháború tört ki, és ha az ember Simicska Lajos médiamogulnak hisz, akkor ez „totális háború”. Simicska sokáig a kormányzó párt, a Fidesz egyik legfontosabb finanszírozója volt, Orbánnal közös szobán osztozott az egyetemen, és vele együtt alapította meg az „ifjú liberálisokat”, a Fidesz pártot. A barát hatalmának növekedéséből Simicska Közgép konszernje is hatalmas profitra tett szert az elmúlt években. Az uniós pénzekre kiírt közbeszerzési pályázatok mintegy 40 százalékát nyerte el az oligarcha a hatalmi apparátusban lévő emberei segítségével.

Most hangulatváltás következett be, amely kisebb csatározásokban már korábban is érzékelhető volt. Simicska bejelentette, hogy meg akarja semmisíteni Orbánt és véget akar vetni a „diktatúrájának”. A miniszterelnököt nyilvánosan „köcsögnek” és „spermának” nevezte, és arról beszél, hogy attól tart: hadüzenete miatt merényletben, esetleg egy megszervezett autóbalesetben életét veszti.

A magyarországi tájékoztatási szakma, amely hagyományosan jobb- és baloldalira, de mostanra már mindenekelőtt Orbán-barátra és Orbán-ellenesre oszlik, azóta forrongásban van. A Népszabadság egyik újságírója azt mondja, az egész „egy trashpornóból és szappanoperából álló keverék magyar módra”. Kínossá attól vált a dolog, hogy Orbán „a kelleténél eggyel többször lépett barátja, Simicska lábára”.

A kormány ugyanis kivetett egy adót a médiavállalatokra, amelyet eredetileg forgalom szerint, progresszívan akart beszedni. A Bertelsmannhoz tartozó RTL Klub tévéadónak eszerint a reklámbevételének 50 százalékát kellett volna fizetnie. Röviddel Angela Merkel német kancellár múlt heti látogatása előtt további tárgyalások voltak, és a tervek szerint most csökkentik az adót, és egységesen 5 százalékban állapítják meg. Ez jó az RTL Klubnak és rossz Simicskának. Simicska rádióadóinak és lapjainak ugyanis most összességében többet kell fizetni. Simicska pénteken azt mondta a Népszava című baloldali lapnak, hogy „ez a javaslat újabb merénylet a demokrácia ellen”. Egy online lapnak adott interjúban hozzátette, hogy számára nem a pénzről van szó, hanem Orbán túlzott hatalmáról, aki egy ujjcsettintéssel mindent el tud dönteni.

Simicska akkor borult ki, amikor nem sokkal később azt hallotta, hogy a legfontosabb sajtóorgánumainak vezetői, köztük a Magyar Nemzet című napilap, a Hír TV tévéadó és a Lánchíd rádió főszerkesztői visszaléptek. Lelkiismereti okokkal indokolták döntésüket. A Hungarian Spectrum című jól értesült blog tudni véli, hogy nem akarnak „Orbán Viktor ellen dolgozni”. Simicska, akiről alig vannak fotók, és aki eddig ritkán beszélt újságírókkal, interjúk tucatjait adta, minden telefonba a miniszterelnökre, Oroszország-politikájára és túlzott hatalmára vonatkozó sértéseket kiabált. Azonnali hatállyal átvette a Hír TV főszerkesztését, bizalmi embereket nevezett ki, és azzal fenyegetőzött, hogy a sajtóorgánumok mostantól kritikusabban és politikusabban fognak tájékoztatni. Mármint a kormánnyal szemben kritikusabban.

György Péter kultúrakutató, aki az ELTE egyetemen tanít, azt mondja, hogy csalódottságokról és pénzről van szó. Simicska éveken át támogatta Orbánt, de a szakítás már hónapokkal ezelőtt megmutatkozott. Más magyar sajtóorgánumok is beszámoltak arról, hogy a miniszterelnök szerint az oligarcha túlságosan nagy befolyásra tett szert, és hogy a hivatalnokok az utóbbi időben demonstratívan ignorálták Simicska konszernjének közbeszerzési pályázatait. Másfelől a vállalkozó egy ideig fontolgatta, hogy egy parlamenti mandátum betöltésére tartott pótválasztáson indul a Fidesz ellen a kormányzó párt mindössze egy mandátumon függő kétharmados többségének megszüntetése érdekében. Amennyiben a harc eszkalálódik, az előjel lehet a kormány számára, mondja György Péter. „Simicska a klub egyik tagja volt. Ha ő így beszél Orbánról, akkor igazi botrányt akar.”

Orbán számára az ügy más okból válhat problematikussá: az RTL Klub a reklámadó miatti viszályban intenzívebbé tett kritikus tájékoztatását, és ez Orbánnak szavazatokba került. Most, hogy a Bertelsmann-leánycéget pacifikálni akarják, várhatóan erősödik majd az ellenszél Simicska médiája felől – már amennyiben Simicska anyagilag túléli a háborút. Eddig ugyanis a Simicska-média remekül keresett az államilag finanszírozott hirdetésekből és reklámkampányokból. Orbán azonban már bejelentette, hogy mostantól csak az állami médiának szán hirdetéseket.

 

 

Értesítés küldése a cikkről saját levelezőprogrammal