rss      tw      fb
Keres

Senkik küldenek el valakiket – folytatódtak az elbocsátások a közmédiában



Majtényi László, az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet elnöke, volt ORTT-elnök csütörtökön interjút adott Neuman Gábornak a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában. Részletek az interjúból.


„Ma egyéni indoklás nélkül 550 embert küldenek el a közmédiumoktól. És ezt egy nem demokratikus szervezet bonyolítja le, minden demokratikus kontroll nélkül.” Hiszen „a Média- és hírközlési hatóságnak a miniszterelnök által kinevezett elnöke van, ez az elnök nevezi ki annak az alapnak a vezetőjét, amelynek az állományába átkerült gyakorlatilag az összes újságíró. Ezzel a közmédiumok műsorkészítési függetlensége megszűnt, és megszűnt, ettől nem teljesen függetlenül, a vagyonuk is, hiszen a vagyon is ehhez az alaphoz került át. A vagyon vezérigazgatóját az elnök nevezi ki… És ezek az emberek döntenek ennek az e pillanatban 550 újságírónak, szerkesztőnek, dolgozóknak a sorsáról.”

„Én azt látom, hogy senkik küldenek el valakiket… [Az elbocsátottak közt] vannak olyanok, akikről én pozitívan tudom, hogy az előző kormány idején is megvédték a személyiségük integritását, illetve a műsoruk függetlenségét az akkori kormányzattal szemben…. Tudom, hogy ezek tehetséges emberek.”

„Egy rombolás után hogy lehet majd újraépíteni azt, amit most leromboltak?”

„Meg lehet tiltani, hogy valaki politikai tisztogatásról beszéljen, de azok, akik végrehajtják, azok, akik elszenvedik és végigrettegik, hogy a gyereküknek holnap tudnak-e enni adni… azok persze világosan tudják, hogy miről van itt szó. Egy átpolitizált szervezetről, amely külső és belső kontroll nélkül működik, nekünk megvannak a magunk történelmi tapasztalatai.”

„Van itt egy másik probléma, amit végig lehetne gondolni: társadalmi csoportok megszerveződnek, konfliktushelyzetben védelmezik a tagjaikat. […] Lehet persze azt mondani, hogy a magyar társadalom nem vevő arra, hogy az újságírók megvédjék magukat, csakhogy ez nem igaz, mert látjuk, hogy a tűzoltók, a rendőrök, a rokkantnyugdíjasok, az egyetemek, az egyetemi hallgatók, a tanárok nem feltett kézzel mennek a vágóhídra. […] Az egyik legerősebb érdekérvényesítő csoport a világon mindenütt az újságírók, ezen belül különösen a közszolgálati médiumok munkatársai, kivéve Magyarországon. És felmerül az a kérdés is, hogy a Magyar Újságírók országos Szövetsége az elmúlt egy évben, némi gyámoltalan nyöszörgésen kívül vajon miért nem tett egyáltalán semmit. Sem a tagjaiért, sem a nem tagjaiért, sem a sajtószabadságért. Lehet ugyan azt mondani, és ez indokolt is, hogy ez, ami most zajlik, minden újságíró szabadságát sérti, tehát a magukat konzervatívnak vagy jobboldalinak minősítő újságírók szabadságát is, amikor a kollégáikat kirugdossák, de most ők mutogathatnak a Magyar Újságírók Országos Szövetségére, hogy ők ugyan miért védelmezzék a kollégáikat, ha maga a MÚOSZ sem teszi meg. És ezt nem most kellene megtennie, hanem már egy évvel ezelőtt meg kellett volna.”

***

A Népszabadság listája azokról, akik csütörtökön kapták meg a felmondólevelüket:

Az MTV-től elbocsátottak listája

Benda László (külpolitikai műsorok)
Csorba Viktória (Híradó)
Daróczi János (kisebbségi műsorok)
Daróczi Tímea
Erdős Gábor (ex-Kultúrház)
Galambos Péter (ex-Kultúrház)
Gmoser Zoltán (Híradó)
Hévizi Zsuzsa (Kékfény, Szempont)
Kálai Lajos (Ma Reggel)
Kéri J. Tibor (parlamenti adások)
Kiss Gábor (Híradó)
Klemanovics Vera (parlamenti adások)
Kovács János (Roma magazin)
Kovács Klári (Híradó)
Luigits Tamás (Az Este)
Márkus Kata (ex-Kultúrház)
Mészáros Antónia (Este, Teadélután)
Nagy András (Az Este, Szempont)
Nemes Tamás (Híradó)
Pataki Katalin (ex-Kultúrház, Mélyvíz, Szempont)
Rózsa Péter (ex-Kultúrház, Teadélután)
Ruszthi Zsolt (ex-Kultúrház)
Schwajda Gergely (Az Este, Szempont)
Siklós András (Híradó)
Torma Tamás (ex-Kultúrház)
Winkler Nóra (ex-Kultúrház, Szélesvászon)


A Duna TV-től elbocsátottak listája

Farkas Katalin (Híradó)
Kiss Rita gyártásvezető
Nagy Katalin rendező
Szentmiklósi Sára gyártásvezető
Tokár Alfréd rendező

Újabb három rádiós

Szomráky Béla (korábban az Olasz szekció vezetője)
Kalmár Judit gyártásvezető (Szülőföldünk, majd a több nyelvű adások)
Indri Gyula (korábban Petőfi Rádió, majd a Határok nélkül című műsor)

***

Akiknek nem mondtak fel

A Népszabadság szerint nem mondtak fel a Teadélutánt vezető Bombera Krisztinának, a híradós Olajos Gergőnek, valamint a Híradó két műsorvezetőjének, Acél Annának és D. Bányász Gergelynek. Az Index információja szerint ugyancsak nem mondtak fel Veiszer Alindának, ám a műsora valószínűleg nem folytatódik ősszel. „A Prima Primissa-díjas műsorvezető ugyanakkor egyelőre nem írta alá a szerződését, mondván, hogy ezek után nem tudja, kikkel tudna együtt dolgozni a továbbiakban.”

Az Este most már teljesen „tiszta”

Az Index emlékeztet rá, hogy Az Este egykori stábjából most már minden riportert és műsorvezetőt elküldtek. Schwajda Gergő szerkesztő-riporter és Luigits Tamás főszerkesztő után ma elküldték Nagy Andrást (aki A szólás szabadságának és a Szempontnak is dolgozott), és Fekete Norbertet, aki szintén a Szempontnak dolgozott az utóbbi időben. „Szeptemberben már volt egy vérengzés Az Estében, akkor Bánhidi Emesének és Somos Andrásnak is felmondtak, az akkori két műsorvezetőt lecserélték. Mészáros Antóniát a Teadélutánba helyezték át, Nika Györgyöt pedig a Ma Reggelbe.”

A parlamenti stáb

A Népszabadság azt írja, hogy az MTV-től a teljes parlamenti tudósítói rovatot elbocsátották. A parlamenti adások főszerkesztőjét, Kéri J. Tibort is elküldték; a Népszabadság volt főmunkatársát többször választották az év parlamenti tudósítójának, vezetése alatt az MTV egyik legkiegyensúlyozottabb műsorát készítette csapata. Elbocsátották Klemanovics Vera szerkesztő riportert és Nemes Tamás híradós riportert, parlamenti tudósítót is; „információnk szerint így bizonytalanná vált, hogy kik készítik a hétfői Parlamenti naplót”.

Duna TV

A Hírszerző információja szerint a Duna Televíziónál csütörtökön a műszaki dolgozók és rendezőasszisztensek között zajlott a tisztogatás, a szerkesztők és a műsorvezetők még időpontot sem kaptak. A Duna Tv-s vágók zömét megtartották, mivel ők már ismerik és használják a digitális technológiát, amit az MTV vágói még nem. „Ma sem kímélték az idősebb korosztályt, megváltak az összes 50 év fölötti női gyártásvezetőtől, kirúgták többek között Kiss Ritát, aki a Híradóban és a választási műsorokban is közreműködött a kezdetektől”, írja a Hírszerző.

Vidéki stúdiók

A Népszabadság szerint az MTV vidéki – miskolci, pécsi, szegedi – stúdióinál dolgozóknak hétfőn és kedden adják át az előzetes értesítéseket; információjuk szerint vidéken is jelentős, 25-30 százalékos leépítés várható.

***

Kész listák?

Kapuvári Gábor, az MTV Üzemi Tanácsának megválasztott tagja a Klubrádió Reggeli Gyors című műsorában azt mondta: nekik azt mondták, hogy a területi vezetők állították össze az elküldendők listáját, más forrásból viszont úgy értesültek, hogy egyes igazgatók már kész névsort kaptak kézhez arról, kiknek kell felmondaniuk. A Közmédiumok Szakszervezeti Tanácsa jogorvoslatot kér amiatt, hogy az MTVA vezérigazgatója kérésük ellenére nem halasztotta el az elbocsátásról szóló értesítések átadását. Szerinte nem valószínű, hogy idén fiatal dolgozókat vesznek fel, mert abban a pillanatban munkaügyi per elé nézne az Alap, amit elveszítene. Előbb-utóbb viszont nyilvánvaló, hogy felvesznek embereket, mert a kamerák mögé és elé is kell ember.

***

Közlemények, állásfoglalások

Az MSZP sajtótájékoztatója: Az elbocsátások leállítására szólította fel a közmédiumok vezetőit az MSZP (részlet)

Mandur László, az Országgyűlési kulturális bizottságának tagja budapesti sajtótájékoztatóján „szakmailag megalapozatlan, emberileg megalázó, politikai alapú tisztogatásnak” nevezte a létszámleépítést. Kifogásolta, hogy a közmédiumok elbocsátandó munkatársai között Nívó- és Pulitzer-emlékdíjas műsorkészítők vannak. Mandur László szerint a leépítésekkel komplett műhelyeket fejeznek le vagy számolnak fel, ezek között említette a Kossuth Rádió 180 perc című műsorát és az MTV Az Este című magazinját. Eközben meredeken csökken a nézettsége és a hallgatottsága azoknak a műsoroknak, amelyekben a hatalom iránt teljesen lojális, a Hív TV-ből vagy az Echo TV-ből érkezők vették át az irányítást. A szocialista képviselő szerint „közszolgálat helyett pártszolgálat” zajlik a közmédiumokban.

A Postai és Hírközlési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének közleménye: Újra egypártrendszerű a magyar közmédia (részlet)

A Postai és Hírközlési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége tiltakozik a közmédiában folyó elbocsátások ellen. Korábbi figyelmeztetéseink, javaslataink és tiltakozásunk ellenére a most beindított létszámleépítés a szakmai és munkavállalói szempontok teljes figyelmen kívül hagyásával zajlik. Ami most történik, az lényegében a társadalom egészét kiszolgáló független közmédia felszámolását jelenti. Az átalakítás megalázó módon történik, bizonytalanságban tartja a munkavállalókat, valamint további 400 fős leépítéssel fenyeget. Az elbocsátások során használják a megfélemlítés eszközeit is, nehéz így emberségről beszélni.

A közmédia vezetése semmilyen kritérium-rendszert nem hozott nyilvánosságra a társadalom és a munkavállalók tájékoztatására, így azt kell hinnünk, hogy az elbocsátásokat alapvetően a politikai hűség logikája mozgatja.

Megszólalt a MÚOSZ is: Jogi segítséget nyújt a közmédiából elbocsátottaknak

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) mindössze két közleményt adott ki. Az egyikben az Indexet teszi helyre a szóvivő a maga keresetlen stílusában („Nem ez volt az index.hu egyetlen tévedése tegnap, a Petőfi adó automatára állítása ügyében is hülyeségeket írtak”) és egy valóban kardinális kérdésben („Az index.hu… azt állította, hogy az MTVA egy munkavállalóját úgy rúgták ki, hogy miközben közöltek vele, hogy munkájára nem számítanak, a gyermeke az ölében ült. Az MTVA… a fenti állítást határozottan visszautasítja: ilyen nem történt!”).

A másikban az MTVA azt hozza a köz tudomására, hogy a „csoportos létszámleépítés során mindvégig jogszerűen és a szociális szempontokat messzemenőkig figyelembe véve” jártak el, kérik a sajtó munkatársait, hogy értesüléseiket a létszámleépítés körülményeiről „legyenek kedvesek” ellenőrizni, és közlik: „Határozottan kijelentjük, hogy döntéseink kizárólag a közszolgálati média megújítását szolgálják. Akik politikai tisztogatásról beszélnek, azok az elavult, alacsony presztízsű, átláthatatlanul gazdálkodó közmédia fenntartásában érdekeltek.”

A Rádiós Dolgozók Tanácsa (RDT) [az én időmben, a kilencvenes évek médiaháborújában a Csurka-féle  betörési tervek és szándékok előretolt és sötét bástyája volt a Magyar Rádióban – m. zs.] ugyancsak közleményt adott ki. Az RDT a kirúgott, kenyér nélkül maradt rádiósok, tévések személyiségi jogait félti: „Az RDT felkéri az adatvédelmi biztost, valamint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökét: vizsgálják meg, megfelel-e a törvényességnek, hogy az internetes lapok a közmédiából elbocsátott kollégák hozzájárulása nélkül – méghozzá sokszor tévesen – közlik az érintettek nevét és beosztását.” Ma is úgy ítélik meg, hogy az online sajtó azzal, hogy hírt ad a kirúgásokról, „politikai vagy szenzációhajhász célokhoz” használja fel „a közrádióban dolgozó vagy onnan elbocsátott kollégákat”, és persze a politikusokat is „határozottan mértéktartásra szólítja fel”, hogy „ne az elbocsátott kollégák kárára építsék karrierjüket”.

***

Szakszervezeti tüntetés lesz az elbocsátások miatt

Az Index információja szerint jövő héten a Közszolgálati Szakszervezetek Tanácsa és a többi szakszervezet közös tiltakozó demonstrációt tart a közszolgálati médiában zajló elbocsátások miatt. A tüntetés részleteiről később adnak tájékoztatást.

***

Lásd még Bolgár György interjúját Nagy Navarro Balázzsal


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!