rss      tw      fb
Keres

Veszélyben a tokaji bormárka



Magyarország milliárdokat költ országimázsra, többek között a tokaji borok reklámozására. Uj Péter újságíró egy 2008-as cikkében a Tokaj Kereskedőház borait kritizálta. Azt írta „tizennyolc évvel a kommerszek után, magyarok százezrei isszák büszkén, sőt, áhítattal a szart”.

A vitriolos kritikát a nemzetközi sajtó nem kommentálta, de az újságírót beperelte a Tokaj Kereskedőház. A Fővárosi Bíróság másodfokon becsületsértéssé minősítette a bor leszarozását, megrovásban részesítette az újságírót, és a Legfelsőbb Bíróság is helyben hagyta az ítéletet. Uj Péter az Európai Emberjogi Bírósághoz fordult, amely – nem jogerős ítéletében – az újságírónak adott igazat. A szólásszabadságba belefér a borkritika, és a magyar államot 3580 eurós költségtérítés megfizetésére kötelezte.

Az per jogi kuriózummá vált Amerikában, a jogi szaklapok részletesen írnak róla, de a cég nevét nem említik, az csupán T. Zrt.-ként beszélnek róla. Nem úgy a magyar média! Ott nincs diszkréció, onnan megtudhatjuk, hogy a Tokaj Kereskedőházról és a tokaji borokról van szó.

Racionális borkereskedő borkritikust soha nem perel, ez íratlan törvény a szakmában, a Tokaj Kereskedőház hibáztatható ezért. De illett volna a médiának diszkrétebben kezelni a per részleteit, mert a nemzetközi borblogok most azt tárgyalják, hogy vajon túlzás-e szarnak nevezni a tokaji borokat.

Ezek után nehezebb lesz eladni külföldön a tokaji nedűt. A tokaji borok imázsában felmérhetetlen kár keletkezett, a Tokaj Kereskedőház az értelmetlen pereskedéssel megkárosította a patinás magyar márka nemzetközi hírnevét. Remélhetőleg tanul az esetből a magyar média is.

(Lázár György)


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!