rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. április 27.

Forgács Imre igazságügyi és rendészeti miniszter


Bolgár György
:- Azt mondta Orbán Viktor, a Fidesz elnöke a tegnapi sajtóértekezletén, hogy az nem megy, hogy a tyúklopást nem is akarjuk felderíteni. A nagyhalak létezése nem ok arra, hogy a kis bűncselekmények fölött szemet hunyjunk, erre semmilyen szociológiai mentegetést nem tudunk elfogadni. Úgyhogy terveik szerint a kis bűncselekmények szankcionálását a jegyzőktől visszahelyezik a rendőrség kezébe. Ilyesmi történt már januárban is nem?

Forgács Imre: - Igen, nagyon jól emlékszik. Itt egy sor olyan jogszabály-módosítás volt a tulajdon elleni szabálysértésekkel kapcsolatban, ami többek között azt is szabályozta, hogy ha a feljelentést a rendőrségnél teszik, akkor a rendőrség megteszi a szükséges intézkedéseket és a jegyző is fordulhat a rendőrséghez. Hiszen az ilyen szabálysértések esetében a jegyzőnek nincs eszköze arra, hogy a tettes felderítése ügyében eljárjon. Volt olyan jogszabály-módosítás is, amelyik az illetékességi szabályt módosította. Ennek az a lényege, hogy az a hatóság kell, hogy eljárjon, aki az elkövetés helye szerint illetékes és nem az elkövető lakóhelye számít. Tehát egy sor olyan szabálymódosításra került sor a közelmúltban, amely kifejezetten az ilyen típusú tulajdon elleni szabálysértések kezelésére irányult.

- Akkor ezek szerint ma az a helyzet, hogy ha valakitől ellopnak öt tyúkot vagy két zsák krumplit, akkor mehet a jegyzőhöz is feljelentést tenni, de mehet a rendőrséghez is feljelentést tenni. Egyik helyről sem fogják elküldeni.

- Ez pontosan így van. És nagyon sok belső intézkedés is történt, például az ORFK módszertani útmutatót bocsátott ki az eljáró rendőri szervek számára az ilyen típusú ügyek kezelésére. De azért hadd mondjam el, hogy itt nemcsak szabályozási lépések történtek, amelyek természetesen nagyon fontosak, hiszen meg kell teremteni a jogszabályi hátteret. Például a kis súlyú bűncselekményeknél létezik az úgynevezett érték-egybefoglalás. Ez azt jelenti, hogy ha valaki többször követ el olyan szabálysértést, amelynek még a szabálysértési értékhatár alatt van az értéke - húszezer forint a legtöbb, szabálysértések esetén -, akkor ez összeadódik, és átkerül a bűncselekmények kategóriájába. De én legalább ilyen fontosnak tartom, hogy itt nem egyszerűen csak a szabályok szigorítása vagy alkalmasabbá tétele a fontos, hanem a folyamatos és minél láthatóbb közterületi rendőri jelenlét. A közbiztonsági háló programjának adatai egyszerűen lenyűgözőek.

- Mit jelent a közbiztonsági háló?

– A kormány március elsejétől újraindította azt a programot, amely már tavaly is létezett. Ez jelentős többletforrást biztosított a rendőrségnek a közterületen elkövetett bűncselekmények megakadályozására, tehát sokkal nagyobb rendőri jelenlét volt érzékelhető. Ez különösen az úgynevezett veszélyeztetett településeken fordult elő. Háromszáz ilyen települést jelöltek ki a kollégák, főleg Borsod-Abaúj, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs megyékben, tehát a gazdasági válság által leginkább sújtott körzetekben. Itt naponta fokozott ellenőrzések vannak és ezeknél a szabálysértési kategóriáknál egyértelmű és pozitív a lakosság visszajelzése. Ha ott van a rendőr, ha látható a járőrkocsi, akkor ezeknek a cselekményeknek a száma is csökken. Hadd mondjak csak nagyon röviden két számot. Hangsúlyozottan ezekbe a veszélyeztetett régiókba koncentrálódó fokozott ellenőrzések eredményeként 2500 személyt fogtak el most idén március elsejétől. 16 ezernél több személyt jelentettek fel szabálysértés miatt, ezek kisebb súlyú cselekmények, és több mint 22 ezer főre szabtak ki helyszíni bírságot a rendőr kollégák, több mint 150 millió forint értékben.

- Ez soknak hat, de mi van normális körülmények között, ha éppen nincs ilyen közbiztonsági háló? Akkor a 22 ezer és az 1500 helyett milyen értékeket kapnánk? Szóval ez mennyivel több, mint az átlagos?

- Ez körülbelül azt jelenti, hogy olyan, mintha 800 rendőrrel több lenne szolgálatban. Ez jelentős túlóraköltséget is jelent. A kormány erre a háromhónapos programra mintegy egymilliárd forintos többletforrást biztosított.

- Értem. Szóval a 800-zal több rendőr túlórában három hónapra egymilliárd forintba kerül.

Így van.

- Van arról valamilyen becslésük, hogy ugye a következő kormány már többször megszellőztette, nem is szellőztette, nagyon határozottan megígérte, hogy új rendőrőrsöket fognak azonnal felállítani, és hamarosan háromezer új rendőrt állítanak munkába. Ez milyen nagyságrendű plusz kiadás? Mert szépek a célok, csak minden mögött pénz van, mint tudjuk.

Biztosan egyetért velem abban, hogy ezeknek a valóban nagyon jól hangzó számadatoknak a forrásoldalát és a megvalósíthatóság realitását nem a mostani igazságügyi és rendészeti minisztérium…

- …Nem is szerettem volna, hogy Ön kommentálja. Csak arra gondoltam, hogy hátha meg tudja mondani, hogy egy rendőrőrs mibe kerül. Hány ember kell ahhoz, hogy egyáltalán felállítsanak egy rendőrőrsöt, mekkora épület vagy épületrész kell hozzá, milyen anyagi, technikai háttér.

- Igen, talán annyit mondanék, és akkor nagyon udvarias vagyok, hogy miután ennek a programnak a részletei még nem ismertek, a szakmai komolyság megkívánja, hogy addig ne kommentáljam a dolgokat.

- Akkor térjünk vissza a tyúklopási ügyekre. Ha már januárban Önök jogszabályokat módosítottak, akkor azt is érdemes volna megmagyarázni, hogy miért volt úgy, ahogy volt? Miért látszott az jónak, vagy évekig miért működött, aztán miért nem működött, hogy a kisebb bűncselekményeket vagy szabálysértéseket, ugye a húszezer forint alattiakat, nem is a rendőrséghez, hanem a jegyzőkhöz rendelték. Mi volt ennek az értelme? Tehermentesíteni akarták a rendőrséget, mert úgysem fogják megtalálni a tyúktolvajt, vagy esetleg a jegyző közelebb volt az emberekhez és neki több esélye volt arra, hogy adott esetben rendőri segítséget vegyen igénybe, vagy tudta, hogy merre kell keresni?

- Általában a jegyző közelebb van az emberekhez a településeken. Ez nem egy nagy szakmai megállapítás. De azért hadd mondjak az egész problémakörrel kapcsolatban valamit. Eléggé közismert, hogy általában a bűnügyi statisztikai adatok szerint rendkívül kedvezően alakulnak a mutatók, kivéve ezek a speciálisan kis súlyú ügyek. Szerencsére nem országosan, hanem elsősorban a gazdasági válság által leginkább sújtott régiókban tapasztalható ez a növekedés.

- Ezekben lényeges növekedés volt.

- Így van. És azt is látnunk kell, és minden komolyabb elemzőnek ebből kell kiindulnia, hogy az ilyen típusú szabálysértések visszaszorítása nemcsak rendészeti probléma. Hiszen maga a kiváltó ok többnyire a mélyszegénység, a foglalkoztatás hiánya.

A munkanélküliség. Persze.

- És egyéb problémák. Ezeknek az elkövetéseknek a nagy része tényleg megélhetési bűnözés, ahogy a szakemberek mondják.

- Erre szoktak a politikusok mindig felugrani, hogy olyan nincs, hogy megélhetési bűnözés. A bűnözés az bűnözés, punktum, ne mentegessük a bűnözőket.

- Senki sem akarja mentegetni őket, hiszen pontosan arra mondtam példákat, hogy az állam a maga büntetőhatalmával, büntetőjogi és rendőrségi eszközeivel maximális mértékben fellép ellenük. De ugyanakkor azt is látni kell, hogy ha ehhez nem társulnak különböző szociális programok, foglalkoztatási feszültségeket enyhítő lépések, akkor a csak rendőri vagy büntetőeszközökkel való fellépés nem tűnik elegendőnek.

- Ráadásul tyúktolvajlásért nem is igen lehet börtönbe csukni senkit. De ha véletlenül ezerszámra csuknának börtönbe embereket ilyesmi miatt, az sokkal többe kerülne a társadalomnak, nem csak erkölcsileg, hanem még anyagilag is, mint munkanélküli segélyt osztani, nem?

- Igen, ezt alá tudom támasztani azzal az érvvel, hogy amilyen mértékben a rendőri munka minősége, szakmai színvonala javul, és ez egyértelműen adatokkal alátámasztható, úgy nő a feszültség a büntetésvégrehajtási intézetekben, ahol a rendőrség által sokszor nagyon gyorsan, forrónyomos üldözéssel elfogott bűnelkövetőket őrizni kell. Tehát nagyon összetett problémakörről van szó, ahol, én úgy gondolom, ilyen tetszetős és jól hangzó egytényezős módszerrel nem lehet valódi megoldásra találni.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái