rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. május 4.

Kovács László volt európai uniós biztos, az MSZP egyik vezető politikusa


Bolgár György
: - Európai uniós ismereteiről, tapasztalatairól kérdezném azzal összefüggésben, hogy megtudtuk végül is, milyen lesz az új Orbán-kormány szerkezete, hány minisztérium fog működni. És ezek szerint a sajtó ebben az esetben jól értesült volt, mert gyakorlatilag 8 óriásminisztérium alakul, illetve van olyan, amelyik a korábbi formájában, mint például a Honvédelmi Minisztérium, van, amelyik egy kicsit kisebben is látszik lenni, mint a Belügyminisztérium. De kialakultak nagy csúcsminisztériumok, mint például ez a bizonyos humán erőforrás vagy nemzeti erőforrások minisztériuma, egészségügy, oktatás, kultúra, szociális ügyek, sport és így tovább.
Kovács László: – Öt terület tartozik oda.

- Igen. Tehát a kérdésem az, hogy az Európai Unióban az Ön tapasztalatai szerint mennyire van ilyesmire példa, és mennyiben nehezíti, vagy esetleg könnyíti a magyar kormány helyzetét az, hogy ilyen kormányzati struktúrával kell részt vennünk az EU közös ügyeiben.

- Hát olyanra példát nem tudok Európában, az uniós tagállamok körében, hogy öt területe lenne egy minisztériumnak, egy miniszternek, tehát ez a Nemzeti Erőforrások Minisztériuma, ami ugye a munkaügy, vagy más néven foglalkoztatáspolitika, szociális ügyek, egészségügy, oktatás, kultúra, ifjúság - tehát ehhez hasonló nincs. Két miniszteri tanács foglalkozik ezekkel a területekkel, tehát annak a magyar miniszternek, aki ezt az öt részből álló tárcát fogja irányítani, annak két miniszteri tanács ülésein kell majd részt venni. Annyiban nem bonyolult, hogy nem ötön kell részt venni, mert a foglalkoztatáspolitika, a szociális ügyek és az egészségügy egy tanács keretébe tartozik, de általában ez úgy működik, hogy egyik napon a foglalkoztatáspolitika és a szociális politika, a másik napon az egészségügy. Hát a magyar miniszternek akkor majd mind a két napon ott kell lennie.

- Miközben a többi tagállamból általában jön egy külön egészségügyi miniszter, egy másik nap meg a munkaügyi miniszter.

- Így van. De van olyan tagállam, ahol a szociális és az egészségügy egy tárca keretében van, tehát nem példa nélküli, de ritka, azt hiszem, egy-két ilyen ország van. De olyan, ahol ehhez még az oktatás, a kultúra és az ifjúság is társulna, olyan nincs. Ez megint egy másik miniszteri tanács, ahol szintén van olyan ország, ahonnan külön oktatási és külön kulturális miniszter, esetleg még külön ifjúságpolitikával foglalkozó miniszter is részt vesz ezeken az üléseken. Tehát itt a magyar miniszternek nem lesz könnyű a helyzete, mert két miniszteri tanács két kétnapos ülésén kell részt vennie, bár ezek nem feltétlenül havonta tartják az ülésüket, mint a külügyminiszterek vagy például a pénzügyi és gazdasági miniszterek, ahol havonta van ülés.

- A Magyar Nemzet mai számában láttam egy ilyen grafikont arról, hogy is állnak össze a különböző tárcák valami újjá, és feltételezem, hogy ők jól értesültek ilyen szempontból. Azt látom, hogy a Szociális és Munkaügyi Minisztérium egyrészt ehhez a Nemzeti Erőforrások Minisztériumához van bekötve. Másrészt azonban a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz is. Vagyis attól függően, hogy a foglalkoztatás meg a munkaügy mennyire érint nemzetgazdasági kérdéseket - márpedig tudjuk, hogy nagyon is -, vagy szociális, egészségügyi és ezzel kapcsolatos kérdéseket, egyszerre két minisztérium is foglalkozik majd vele. Tehát lehet, hogy ugyanabban a tárgykörben egyszer az egyik minisztériumtól, egyszer a másiktól mennek ki mondjuk Brüsszelbe tárgyalni?

- Hát, ha olyan a téma, hogy mind a két terület szerepel, akkor két miniszternek kell kimenni, vagy valamelyik államtitkárnak. De hadd mondjam, hogy én ugye a pénzügy- és gazdasági miniszterek tanácsában vettem részt, mert ott általában a miniszterek döntő többsége csak pénzügyminiszter, néhány országban pénzügy- és gazdasági miniszter - ilyen például Franciaország, tehát ahol egy miniszter felügyeli mind a két területet –, de a legtöbb országban külön van gazdasági és külön pénzügyminiszter. Az államtitkár részvételt nem tiltja semmilyen szabály, tehát a miniszter helyettesíthető, de az államtitkárnak ötéves tapasztalatom szerint nincs olyan súlya, mint egy miniszternek. Tehát ha a miniszter szólal meg egy ország nevében, az azért nagyobb súllyal esik a latba, mintha egy államtitkár mondja el egyébként ugyanazt a véleményt. Úgyhogy ilyen szempontból nem előnyös az államtitkári részvétel, de hát nem lenne jó megoldás, ha ezt a meglehetősen nagy terhelést, még a nemzetközi kapcsolatokban is jelentős terhelést úgy osztanák meg, hogy államtitkárral vagy államtitkárokkal közösen, mert annak nem ugyanaz a súlya. Főleg nem oldható ez meg akkor, amikor Magyarország lesz a soros elnök. Mert az, hogy soros elnökként mondjuk a munkaüggyel vagy foglalkoztatáspolitikával, szociális és egészségüggyel kapcsolatos üléseken - sőt még a fogyasztóvédelem is ide tartozik, amelynek Magyarországon nem tudom, ki lesz a gazdája, tehát még egy további terület - a miniszteri tanács elnöki posztját a soros elnök Magyarország színeiben egy államtitkár tölti be, hát az elég rossz visszhangot fog kelteni. Ugyanez vonatkozik az oktatásra, kultúrára, ifjúságra is.

– A pénzügyminiszterek ugye talán a legfontosabbak abból a szempontból, hogy nagyon meghatározóak egy ország gazdasági szereplésére és érdekei érvényesítésére. Ha egy államtitkárnak delegálják ezt a pénzügyminiszternek járó meghívást vagy lehetőséget, akkor az a baj. De ha egy olyan miniszter fogja képviselni a Pénzügyminisztériumot, aki alá sok más egyéb tartozik, akkor meg fölvetődik az a probléma, hogy talán nem elég tájékozott azokban a konkrét pénzügyekben, ami egy pénzügyminiszter dolga volna. Nem?

- Hát ez pontosan így van, bár nem ismerem annyira az új kormánnyal kapcsolatos elképzelések részleteit, hogy például a nemzetgazdasági miniszter portfoliójába tartozik-e a közlekedés?

- Nem, ahogy látom, az a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozik, közlekedés, hírközlés, energiaügy, meg a Nemzeti Gazdasági Fejlesztési Minisztérium, ami most…

- Igen. Akkor van egy harmadik miniszter is, amelyik meglehetősen le lesz terhelve, mert ez egy külön tanács a közlekedés, a telekommunikáció és az energia, akkor a nemzeti fejlesztési miniszternek a feladata lesz azokon részt venni, de a versenyképességi tanács ülésén is vagy ő, vagy a gazdasági miniszter vesz majd részt. És akkor még van egy miniszteri tanács, amelyik meglehetősen erős súlyt kapott az utóbbi években, ez a környezetvédelem, elsősorban az éghajlatvédelemmel kapcsolatban. Ennek a jelenlegi magyar kormányzati struktúrában nem tudom, hogy ki a gazdája.

- A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, amelyiknek egyébként szintén nagyon fontos szerepe van önállóan az európai uniós struktúrában. Tudjuk, hogy a pénzek jelentős része is ott forog, de a környezetvédelmet elválasztják ettől. Most ezek szerint két helyen is kell szerepelnie ugyanannak a miniszternek.

- Igen, mert mind a két tanács… és biztos van rá példa, de én most nem tudok egyet se, ami nem jelenti azt, hogy nincs rá példa, hogy a környezetvédelem az agrártárcához tartozna, de nem, egyáltalán nem tipikus, sokkal inkább az jellemző, hogy a környezetvédelem külön tárca, és az agrárium, illetve a halászat, mert azért elég sok tengerparttal rendelkező ország is van az Unóban, ahol a tengeri halászat az egy külön tárcát jelent.

- Ha egy európai nagyhatalom részéről egy minisztérium második embere jelenik meg egy európai tanácskozáson, azt gondolom, senki nem nehezményezi, bár lehet, hogy a társnagyhatalmak igen, de mondjuk valószínűleg jobban elfogadják, hogy egy francia vagy brit, vagy német miniszter nem mindig ér rá. De ha egy kis ország küldi a második emberét, az az amúgy sem túlságosan nagy súlyunk leértékelődését jelenti.

- Biztos, hogy leértékelik. Hadd mondjak éppen a németre példát. Az a Thomas Mirow, aki most a londoni székhelyű Európai Fejlesztési és Beruházási Bank elnöke, pénzügyi államtitkár volt a német kormányban. És hát ugye egy nagysúlyú ország, a legnagyobb gazdasággal rendelkező ország pénzügyi államtitkára volt, de még ő is csak ritkán vett részt a pénzügyminiszteri tanács ülésén, akkor, amikor a miniszternek valami halaszthatatlan egyéb dolga volt, hát mondjuk évente ez egy-két ülésen fordult elő. Ugye a miniszteri tanácsoknak kb. a fele havonta tart ülést. Ezen kívül még minden félévben, tehát minden soros elnökségre jut még egy informális ülés is, tehát meglehetősen nagy a terhelés, és ez gyakran reggeltől estig tartó ülést jelent. Az is előfordul, hogy kétnapos ülést jelent. Úgyhogy nem lesz könnyű megoldani, legalábbis három miniszter esetében. Egyszerű a belügyminiszterek tanácsa, a belügy- és igazságügy miniszterek tanácsa, de ez általában minden országban két külön minisztert jelent, és a napirendben is ez egy kétnapos tanácsülés. Egyik napján a belügy-, másik napján az igazságügyminiszterek szoktak tanácskozni. Ez egyszerűbb eset. Egyszerű a külügyminiszterek tanácsa, bár azt is most már a Lisszaboni szerződés kettéosztotta, mert van egy általános ügyek tanácsa - ez a csúcsértekezletek előkészítésével foglalkozik - és van egy kifejezetten külpolitikai kérdésekkel foglalkozó külügyminiszterek tanácsa, de mind a kettőben a külügyminiszterek vesznek részt.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái