Mentés másként
- Részletek
- Másik Magyarország
- 2015. január 25. vasárnap, 03:47
- Simkó János
Demagóg felütés
De most már tényleg menjenek a jó… (itt egy ősi foglalkozás űző egyenes ági szülő, piros karikában 18-cal jelzett testrészének megnevezése következett), mondta ma reggel a liftben az ismeretségünk kezdete óta nemzeti címeres bordó melegítőben járó, egykor kétszeres válogatott labdarúgó férfi a Népszabadságot lobogtatva. „Stadionra bezzeg van pénz (ősi foglalkozás, szülő, intim testrész), de néhány nyomorult mentőkocsira b…nak adni!” Hát, ha valakitől, akkor tőle hiteles a kifakadás, már amennyiben az igazságnak legalább egy részhalmaza is ott lapult a melegítő zsebében.
Furcsa, de nekem is eszembe jutott még a reggeli hírek hallgatása közben, milyen szép kegyeleti gesztus, hogy miniszterelnökünk repülőre szállt (Fly by Orbán), hogy lerója kegyeletét Szaúd-Arábia pénteken elhunyt uralkodója, Abdullah bin Abdel-Azíz emléke előtt.
Ennél csak az lett volna szebb, ha a miniszterelnök lerója kegyeletét annak az idős mátyásföldi asszonynak az emléke előtt is, akihez – a mentők állítása szerint 68 perc múlva, a szomszédok szerint másfél óra múlva – érkezett ki a mentőautó. Az asszony a kórházban halt meg, néhány nap múlva. Hogy miért lett volna ez is elvárható kegyeleti gesztus, azt most itt nem magyaráznám, tényleg nem a miniszterelnök késett a mentőkocsival.
Az újsághír
A címeres melegítősnél epeömlést okozó újság híre lényegében az volt, hogy „a mentők késlekedésével összefüggésbe hozható tragédiák egyre nagyobb száma miatt a kormány kénytelen volt ismét felemelni a járművek nyugdíjkorhatárát, ezúttal tízről 13 évre. A döntésről Zombor Gábor, egészségügyért felelős államtitkár az RTL Klub híradójának csak annyit mondott: semmi sem indokolja a tízéves kocsik cseréjét, megfelelő karbantartással ezek az autók még el tudják látni a feladatukat.”
Hogy micsoda??? Tényleg, mi kérünk elnézést! Íme, a cinikus lelkiismeretlenség oktató mondata!
Tények
Semmi nem indokolja? Hát sorolom:
– Az Országos Mentőszolgálat saját adatai szerint minden ötödik (!) beteghez késve érkezik a mentőautó. (Ezt persze úgy kommunikálják, hogy, hogy az esetek 78 szzalékában 15 percen belül érkezik a helyszínre a mentő. Tetszenek érteni, így mindjárt más.) Londonban, ahol köztudottan alig van forgalom, nyolc percen belül érik el a mentésre szorulókat. Igaz ott a többségében jobbkormányos autók a menetirány szerinti bal oldalon haladnak.
– Az Európai Unió tagállamaiban elfogadott standardok szerint legfeljebb 6 éves lehet a mentőautó. A járművek itt maximum 300 ezer kilométert futhatnak.
– A magyarországi mentőautók 23,5 százaléka (csaknem negyede) 10 évnél öregebb jármű.
– Kizárólag államtitkári szinten megoldandó feladat: kegyelmes urak, egy hat, egy tíz vagy egy tizenhárom éves gépjármű hibásodik-e meg hamarabb, és okoz potenciálisan tragédiát? (A feladatot helyesen megfejtő államtitkárok között egy 13 éves Skoda Fabia személygépkocsit sorsolunk ki.)
– Az 1980-as években 1053 mentőegység működött, ma háromszáztízzel kevesebb.
– 2012-ben történt: „Az ügyelet közölte, hogy amint tudnak, jönnek majd. Próbáltuk törölgetni nagypapám homlokát, tartani benne a lelket. Sajnos kocsink nincsen, így az nem jöhetett szóba, hogy mi vigyük el a kórházba, ezért az ügyeletre bíztuk magunkat, amelyre több mint 2 órát vártunk, mire nagy nehezen megérkezett. Ekkor nagyapám már félig eszméletlen volt. Amikor az ügyeletes orvos megvizsgálta, azonnal hívta a mentőket. De hiába, mert mire megérkeztek szegény nagyapám már messze járt, csak a halálának beálltát tudták megállapítani… Mai napig nem tudjuk feldolgozni, hogy miért nem jött ki a mentő, miért nem tettek meg mindent, hogy nagypapámat megpróbálják megmenteni. Miért kellett várnunk több mint 2 órát, miért az ügyeletre hárítottak egy ilyen súlyos esetet?”
– 2014 júliusban történt, Budaörsön: „Feketén-fehéren le van írva a menetlevélre, hogy 14 óra egy perckor futott be a hívásom, a mentőegység viszont csak 14 óra 40 perckor indult el, pedig bent voltak az állomáson – magyarázta a férfi, aki végül fizetni is hajlandó volt azért, hogy megtudja, ki és mikor hibázhatott. Az Országos Mentőszolgálat ugyanis a törvényekre hivatkozva csak pótdíj ellenében adta ki az adatokat a családnak… Károly a telefonján mutatta meg, hogy két hívást is indított a mentőkhöz, hogy segítsen édesanyján, Márián… Mi történt az alatt a 40 perc alatt? Miért nem indították el a kocsit, amikor az ráadásul bent állt, vagy miért nem küldtek másik mentőautót?! – kérdezte megrökönyödve a férfi. Kérdéseit továbbítottuk az Országos Mentőszolgálathoz, ahol először kikerülték a választ, és azt írták, a hivatalos papírokat kiadták a beteg képviselőjének. Azok viszont nem tartalmazták a többi, aznap szolgálatban lévő mentőegység adatait. Miután a Blikk rákérdezett, hogyan telhetett el 39 perc a segélyhívás és a mentőegység elindítása között, már azt válaszolták, hogy kivizsgálták az ügyet. ” A vizsgálat megállapította, hogy a mentésirányító szakmai hibát követett el, ezért a munkáltató a dolgozót alacsonyabb beosztásba helyezte. A tanulságokat figyelembe vettük az elmúlt időszakban tett, a mentés hatékonyságát javító intézkedéseink során” – mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
– 2014 novemberében történt: Orvos nélkül, műszer nélkül, egy betegszállító autó érkezett az agyvérzés-gyanús nőhöz. A betegnek még a vérnyomását sem tudták megmérni. Az RTL Híradó számolt be arról, hogy a XVI. kerületben még a mentőszolgálat szerint is 68 perc alatt értek ki egy beteghez, aki vasárnap a kórházban meghalt.
– 2014. december 1-jén történt: „A mentők szabályosan jártak el, a riasztások azonnal megtörténtek, hiba, mulasztás nem történt a szolnoki eseteknél – közölte az Országos Mentőszolgálat kommunikációs igazgatója az MTI-vel. A Bors arról írt, hogy 32 perc után érkezett ki Szolnokon, a Tószegi úton a mentő egy zebrán elgázolt 22 éves fiúhoz, aki másnap a kórházban meghalt. Győrfi Pál közleményében hangsúlyozta: egymás után három súlyos gázolás történt egyetlen útvonalon, Szolnok belvárosában december 1-jén hajnalban. A mentőket 5 óra 50 perckor riasztották a Tószegi úti gázoláshoz. Az esetkocsi azonnal indult a helyszínre, a Nagy Imre körúthoz érve azonban leállították őket egy újabb gázoláshoz, ahol egy súlyos sérült ellátását kezdték meg. Rögtön visszajeleztek rádión a központjuknak, ahonnan egy percen belül riasztottak egy másik mentőegységet a Tószegi úti címre. Ez a második mentőegység is azonnal kivonult, de útközben, a Hetényi Géza Kórház előtt őket is leintették egy újabb gázoláshoz, ahol egy fiatal nő újraélesztési kísérletét kezdték meg – tudatta Győrfi Pál. Ekkor riasztottak egy harmadik mentőegységet, amely végül az első gázolás sérültjét látta el és vitte kórházba, ahol később a fiatalember súlyos sérüléseibe belehalt.”
A lényeg:
A mentőautók futásidejének tíz évről tizenháromra emelése hajszálpontosan ugyanazt a cinikus nemtörődömséget rögzíti, mint, hogy 47 ezer forintból nagyon jól meg lehet élni (Matolcsy). Ez ugyanaz az ócska tribli, mint amikor egy országot hülyítenek az internetadó „belógatásával”, új autópályadíjakkal, vagy amikor átlátszó trükkel helyet csinálnak maguknak a fiúk a piacon (Baumax, Tesco, Spar stb.).
Ugyanaz az értékrend, mint az, hogy díszburkolatoznak, ingatlanoznak, önkormányoznak, vagy előírják a híradójukban a minimum három sikersztorit, vagy átugranak Ausztráliába, vagy az ügyvivőt feljelentik, de az új nagykövetet rózsacsokorral fogadják, vagy mindattól megvédenek bennünket, ami nélkülük soha nem fordult volna elő velünk.
Ugyanaz a szemfényvesztés, mint az, amikor a csodazongoráról és a kecskeméti Mercedesek hűtőrácsairól visszaverődő fények világítják meg azt az embert, aki hamarosan a villogó vakuk kereszttüzében Merkel asszonynak bizonygatja majd elkötelezett európaiságát és Putyinnak az orosz magyar kapcsolatok nélkülözhetetlenségét. Mindketten tudják persze, hogy jó üzletet kötöttek ezzel a közepes színésszel (Audi, Mercedes vs. Paks) és előbb-utóbb úgyis valaki végleg kivonszolja a színpadról.
De addig is megfontolásra javaslom a metrók futásidejét 30 évről 50-re, az áfát 27-ről 37-re, a képviselők alapdíját nettó 2 millió forintra emelni. Semmi sem indokolja, hogy ne így legyen!
Értesítés küldése a cikkről saját levelezőprogrammal