rss      tw      fb
Keres

Olasz komphajó - Az ítéletidő nehezíti a mentést


MTI 2014. december 28., vasárnap 17:02

Egyelőre nincs sem halálos áldozata, sem sérültje annak a tűznek, amely egy olasz komphajó fedélzetén ütött ki vasárnap reggel a Jón-tengeren Görögország északnyugati partjainál, de az ítéletidő rendkívüli mértékben nehezíti a mentést, a lángokat nem sikerült még eloltani.

A hírügynökségi jelentések szerint a délutáni órákban a szél sebessége elérte az óránkénti 90 kilométert, és nagy erővel sodorta a Norman Atlantic nevű égő hajót az „olasz csizma sarka” és Albánia közötti szoros felé. Az erős légmozgás és hullámzás ezért jelentősen lassította a mentőhelikopterek és a bajba jutott komp segítségére sietett hajók számára a mentést. Hét hajó érkezett ugyanis a meglehetősen rossz időjárási viszonyok között zajló mentés segítéséhez. A bajba jutott kompot körbevették a hajók, hogy csökkentsék a hullámzást, és segítsék a mentőcsónakok vízre eresztését.

Délutánra több mint 120 embert sikerült mentőcsónakokba juttatni, egy részüket a környező hajókon helyezték el, egy másik csoportjukat az olaszországi Lecce városának kórházába szállították helikopterekkel. A komphajón eredetileg 478-an tartózkodtak, ebből 422 volt az utas, 56 pedig a személyzetet alkotta). Az ANSA olasz hírügynökség szerint az utasok közül 268 görög, 54 török, 22 albán, 18 német 10 svájci, 9 francia, de van néhány orosz, osztrák, brit és holland is. Délután még több mint 300 ember volt a lángoló kompon.

A Mega görög tévé riportja szerint a helyszínre érkezett egy hatalmas teherszállító hajó, amely a vízre bocsátotta saját mentőcsónakjait, de a időnként négyméteres hullámok miatt nem tudott közel jutni a Norman Atlantichoz. Többen pánikba estek az égő komphajón és a tengerbe ugrottak. Olaszországból két repülőgép, egy helikopter és egy hajó indult segíteni a mentést.

A mentőalakulatok versenyt futnak az idővel, mivel még a sötétedés előtt be akarták fejezni a mentést, mielőbb meg akarták fékezni a lángokat is. A szó szoros értelmében forró volt a helyzet, mivel a komphajó alsó fedélzetén lévő mentőcsónakokhoz nem lehetett hozzáférni. Televíziós beszámolók szerint ugyanis azon a helyen olyan nagy volt a hőség, hogy az emberek cipőtalpa is olvadni kezdett, ha arra a fedélzeti részre léptek.

Antonisz Szamarasz görög miniszterelnök folyamatosan konzultál olasz kollégájával, Matteo Renzivel, hogy „a legmagasabb szinten” koordinálják a mentési akciót.

A hajó a görögországi Patrasz kikötőjéből tartott az olaszországi Anconába, és az Othonoi görög szigettől mintegy 60 kilométerre északnyugatra adott le vészjelzést. Othonoitól északra található a térség nagyobb és jóval ismertebb szigete, Korfu.

A tűz oka egyelőre ismeretlen. Annyit azonban tudni, hogy a rakodótérben keletkezett. Mintegy 222 jármű van a hajó gyomrában. Értesülések szerint 15 teherautó olajat szállított. A lángok olyan hevesen terjednek, hogy a hajó tűzvédelmi ajtajai sem képesek már ellenállni, minden megolvadt a raktérben.